Lekcje przyrody z TIK

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ministerstwo Środowiska przygotowało z myślą o uczniach szkół podstawowych i ich nauczycielach 20 scenariuszy zajęć dotyczących przyrody i ochrony środowiska naturalnego. Tematyka lekcji została tak dobrana, aby poruszać ważne wątki ekologiczne - dotyczące ochrony różnorodności biologicznej, właściwego postępowania ze śmieciami, oszczędzania energii i zasobów naturalnych, zrównoważonego transportu oraz przemyślanych zakupów z zachowaniem równowagi pomiędzy potrzebami społeczeństwa i przyrody.fot. sxc.hu

Tematyka przyrodnicza w szkole podstawowej powinna być omawiana w ujęciu praktycznym, poprzez kontakt bezpośredni z przyrodą. Tak też przygotowane zostały scenariusze, w których nie zabrakło zajęć w terenie, doświadczeń i praktycznych odniesień do codziennego życia uczniów, ze wskazaniem praktycznych rozwiązań, jak postępować ekologicznie na co dzień w domu, na zakupach, w szkole. 

Aby zadbać o edukację ekologiczną od najmłodszych lat nauki, scenariusze zostały przygotowane zarówno na poziom wczesnoszkolny (10 szt.), jak i dla klas IV-VI (10 szt.).

Zajęcia zostały ponadto wzbogacone o zadania wymagające wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w pracy z uczniami, co pozwoli przetwarzać zdobyte przez nich informacje i wykonane prace także do formy cyfrowej. W ten sposób rezultaty prac uczniów będą mogły być zamieszczone na klasowym blogu lub stronie szkolnej, a przez to stają się dostępne także szerszej społeczności niż klasowa. Efekty pracy widoczne w internecie znacząco podnoszą motywację uczniów do nauki, co potwierdzają doświadczeni nauczyciele szkół podstawowych korzystający z narzędzi TIK na zajęciach szkolnych.

Autorami scenariuszy są nauczyciele należący do grupy Superbelfrzy RP - społeczności pasjonatów nowoczesnego i interaktywnego nauczania. Tematyka scenariuszy jest w pełni zgodna z aktualną podstawą programową dla edukacji wczesnoszkolnej i II etapu kształcenia.

„Tworząc scenariusze staraliśmy się podkreślać indywidualny wpływ każdego ucznia na przyrodę, pokazać znaczenie wyborów podejmowanych w codziennym życiu i ich wpływ na środowisko naturalne.“ – mówi Renata Słupek z Ministerstwa Środowiska. „Wydaje nam się kluczowe budowanie w uczniach poczucia odpowiedzialności za przyrodę, zachęcanie do obserwacji, samodzielnego wyciągania wniosków i poszukiwania dostępnych rozwiązań, a także motywowanie do podejmowania zarówno indywidualnych, jak i wspólnych działań na rzecz przyrody.“

Scenariusze zasiliły zbiór podobnych materiałów udostępnionych na stronie http://nauczyciele.mos.gov.pl prowadzonej przez Ministerstwo Środowiska. Są one też dostępne bezpłatnie do pobrania z serwisu Edustore.eu, z działów edukacja wczesnoszkolna (klasy I-III) i przyroda (klasy IV-VI). Zachęcamy do korzystania ze scenariuszy.

Opracowanie scenariuszy zostało sfinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwa Środowiska.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie