Etnografia dla maluchów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Projekt „Etnografia: teren działania” wprowadza dawne zbiory etnograficzne w horyzont współczesnej wyobraźni i uwalnia ich współczesny potencjał. Muzeum Etnograficzne w Krakowie wyruszyło poza swoją siedzibę i podjęło współpracę z najmłodszymi klasami czterech niewielkich szkół w Małopolsce.fot. Marcin Wąsik

Muzeum Etnograficzne w Krakowie realizowało w tym roku projekt „Etnografia: teren działania”. Wyruszyliśmy z czterema obiektami z kolekcji do miejsca ich pochodzenia i zaprosiliśmy do współpracy cztery niewielkie szkoły: w Jabłonce, Nowem Bystrem, Podsarniu, Zbludzy (wszystkie w województwie małopolskim). Razem z nimi przeprowadziliśmy program działań z uczniami, w którym znalazły się gry terenowe, zajęcia w Muzeum, uroczyste podsumowania połączone z warsztatami dla wszystkich uczestników. 

Jednym z efektów tych doświadczeń jest „Zeszyt – teren działania”. „Zeszyt” jest propozycją działań edukacyjnych, skierowanych do uczniów klas trzecich szkół podstawowych (dobór treści i sposobów działania został oparty na podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej). Zawiera trzydzieści propozycji ćwiczeń. Przeprowadzane zgodnie z kolejnością zaproponowaną w „Zeszycie” układają się w kalendarz roku szkolnego nałożonego na zmieniające się pory roku i kalendarz obrzędów (święta, Nowy Rok), jednak każde z nich może też być wykorzystane osobno, o ile tylko zostanie uznane przez nauczyciela za ciekawą pomoc edukacyjną.

Zależało nam na tym, by „Zeszyt” przez proste obserwacje i doświadczenia wykonywane przez uczniów samodzielnie lub z niewielką pomocą dorosłych, rozbudzał ciekawość i wyobraźnię, skłaniał do poznawania najbliższego, był ciekawym punktem wyjścia do rozmowy.

Cztery obiekty otworzyły cztery ścieżki tematyczne, które podjęliśmy podczas gier terenowych zorganizowanych w każdej z miejscowości, a później także podczas warsztatów w Muzeum. Dzieci miały okazję przekonać się, jaką frajdę może dawać odkrywanie różnych treści lokalnej kultury, ale też pomyśleć, jakie znaczenie mogą mieć te odkrycia dla współczesności. Projekt kończyło podsumowanie działań w każdej miejscowości partnerskich, pomyślane jako święto z udziałem uczniów, nauczycieli, rodziców i środowisk lokalnych.

fot. Marcin Wąsik

Wszyscy zainteresowani mogą skorzystać z "Zeszytu" pobierając go ze strony Muzeum w dwóch plikach:

1. Skrypt z informacją dotyczącą projektu i korzystania z wydawnictwa (pobierz),

2. Zestaw ćwiczeń do dowolnego wykorzystania – w całości lub pojedynczo (pobierz).

Zapraszamy do korzystania!

Źródło: Muzeum Etnograficzne w Krakowie

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie