Jaki znak twój?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Instytut Pamięci Narodowej przygotował kolejną grę rodzinną dotyczącą najnowszej historii Polski. „ZnajZnak” jest grą edukacyjną przeznaczoną dla dwóch graczy, w której wiedza przychodzi samoistnie podczas rozgrywki. Przy użyciu jednego kompletu kart w „ZnajZnak” mogą grać jednocześnie nawet 32 osoby. W trakcie rozgrywki w „ZnajZnak” gracze uczą się rozpoznawać symboliczne dla polskiej historii znaki, daty, postacie, miejsca, przedmioty...Photo: IPN

Gra składa się ze 132 kart. Na każdej znajduje się 12 różnych symboli dotyczących najnowszej historii Polski. Jeżeli weźmiemy dowolne dwie karty i uważnie się im przyjrzymy, okaże się, że mają jeden wspólny symbol. 132 karty 133 symbole i zawsze tylko jeden wspólny znak na dwóch kartach. Gracz ma za zadanie jak najszybciej znaleźć ten wspólny symbol na dwóch leżących na stole kartach i podać jego nazwę. Jeżeli mu się to uda, swoją kartę oddaje przeciwnikowi. Jeżeli nie zna nazwy znaku, odwraca kartę, odczytuje definicję symbolu, a na stół wykłada nową kartę i gra toczy się dalej. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich kart z ręki.

„Polska historia jest nasycona symbolami. Przygotowując grę, musieliśmy dokonać ich wyboru, ograniczając liczbę do 133. Postanowiliśmy jednak do zestawu dodać także najważniejsze postacie i daty. Wszak i one stały się swego rodzaju znakami przeszłości i symbolami ważnych wydarzeń.“ – czytamy we wstępie do gry autorstwa dr Andrzeja Zawistowskiego, dyrektor Biura Edukacji Publicznej IPN.

„Na kartach gry występują jednak nie tylko symbole pozytywne. Tuż obok nich można zobaczyć symbole totalitaryzmów i historyczne postacie oceniane zdecydowanie negatywnie. Takie zestawienie może budzić sprzeciw, jest ono jednak celowe: przecież właśnie na kartach dziejów, w materiałach fotograficznych i filmowych często widzimy, że takie symbole ze sobą sąsiadują. Chcemy, by gracz przywykł do tego, że w gąszczu otaczających go znaków i symboli musi wyłowić te, które są dla niego istotne, odróżnić te, które reprezentują wrogie ideologie. Mamy nadzieję, że dzięki temu wykształci on nie tylko spostrzegawczość, ale także krytyczne myślenie. O tym, co kryje nieznany mu symbol, będzie mógł się dowiedzieć z towarzyszącego grze opisu.“ – napisał dr Zawistowski.

Gra edukacyjna "ZnajZnak" dystrybuowana w ramach projektu edukacyjnego Instytutu Pamięci Narodowej pt: "Znaki dwa - klasa gra". Beneficjentami programu są: nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, biblioteki, instytucje wspierające: kluby książki, organizacje non profit zajmujące się edukacją historyczną. Więcej informacji na stronie: www.znajznak.pl.

Źródło: IPN

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie