Światowy Dzień Oszczędzania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageW dniu 31 października społeczność międzynarodowa obchodzi Światowy Dzień Oszczędzania. W związku z tym, w ostatnich dniach października w różnych zakątkach świata prowadzone są akcje edukacyjne uświadamiające opinii publicznej, jak ważne dla naszej sytuacji życiowej jest oszczędne - albo racjonalne - gospodarowanie pieniędzmi.

 

W 1929 roku na konferencji w Mediolanie przedstawiciele największych europejskich banków wyrazili wspólne stanowisko, że w celu zapewnienia stabilnego i długotrwałego rozwoju społeczeństw, należy promować ideę oszczędzania. Co roku 31 października postanowili organizować w swoich krajach działania edukacyjne kierowane do dzieci, młodzieży i osób dorosłych – uznając ten dzień za Światowy Dzień Oszczędzania. Tak narodziła się jedna z najstarszych inicjatyw edukacji finansowej na świecie.

Już prawie od 80 lat w różnych krajach banki centralne, banki komercyjne czy instytucje rynku finansowego organizują, we współpracy ze szkołami i organizacjami pozarządowymi, inicjatywy promujące oszczędzanie i sposoby zarządzania własnymi zasobami finansowymi. Takie społeczne akcje edukacyjne odbywają się m.in. w Austrii, Chorwacji, Grecji, Niemczech, Republice Czeskiej, Serbii, Słowenii, na Węgrzech czy we Włoszech.

W Niemczech obchody te (tzw. Weltspartag) mają kilkudziesięcioletnią tradycję. Banki i instytucje finansowe zapraszają młodzież do swoich oddziałów, organizują warsztaty i prelekcje. Z kolei w Austrii niektóre banki organizują Noc Światowego Oszczędzania, przedłużając działanie placówek do późnych godzin nocnych i oferując zwiedzającym możliwość uzyskania bezpłatnych porad ekspertów od rynków finansowych.

W tym roku, po raz pierwszy na tak duża skalę, Światowy Dzień Oszczędzania będzie obchodzony również w Polsce. Stanowi on punkt kulminacyjny akcji społecznej „Tydzień dla oszczędzania”, której organizatorem jest Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy przy współpracy z Fundacją Think! Patronat nad tą inicjatywa objęła Komisja Nadzoru Finansowego.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie