Opowiadania na trudne tematy

fot. Fundacja Szkoła z Klasą

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

"No i zaczęło się. Od słowa do słowa, a w sumie od litery do litery zrodził się pomysł. Wspólny! Nawzajem się nakręcaliśmy. Na początek każdy z nas dostał za zadanie nagrać film o swoich mocnych stronach. O tym, co może zaoferować koleżankom i kolegom z Ukrainy. Nie tylko Miszy. Z tymi mocnymi stronami była niezła polewka – bo każdy mówił, że nic nie potrafi. A inni go przekonywali, że podziwiają go za to i za to, i jeszcze za tamto… I znów były dymy z Miszą. Bo on nie chciał tylko brać. Stwierdził, że czuje się wtedy jak ostatnia ofiara. My, że zajefajnie nam dawać, bo mamy lepsze samopoczucie. Więc on na to, gdzie możemy sobie to lepsze samopoczucie wsadzić..."

Jest to cytat z opowiadania Zofii Staniszewskiej „#eloUkraino”. Opisuje ono przygodę grupy nastolatków, którzy jednoczą siły, aby pomóc kolegom i koleżankom z Ukrainy. Początkowo akcja miała dotyczyć osób z ich szkoły, jednak z czasem rozszerza zasięg. W działania angażuje się też Misza – uczeń z doświadczeniem uchodźctwa, który chce być traktowany normalnie – tak, aby czuł się jak u siebie.

Asy Internetu i nowe wyzwania

Pełny tekst można znaleźć w publikacji Fundacji Szkoła z Klasą „Asy Internetu i nowe wyzwania” (do pobrania tutaj). Jest to zbiór opowiadań poświęconych wartościom Asów Internetu, programu prowadzonego przez Fundację dzięki wsparciu Google. To druga część serii zapoczątkowanej w 2020 r. („Asy Internetu i Turniej”). Autorami i autorkami opowiadań są: Justyna Bednarek, Bogusław Janiszewski, Zofia Staniszewska, Ewa Przybysz-Gardyza i Łukasz Wojtasik. Każdą historię da się przeczytać w 10-15 minut, a dzięki temu, że towarzyszą im propozycje zadań do pracy z uczniami i uczennicami, publikacja jest idealna na lekcję. Można wybrać dowolną wartość lub zasugerować się bieżącymi potrzebami klasy – może wydarzyło się ostatnio coś, co skłania nas do dyskusji z dziećmi na wybrany temat, a może chcemy działać profilaktycznie…

Zaproponowane w „Asach Internetu i nowych wyzwaniach” zadania to nie standardowa karta pracy – raczej pytania do refleksji (grupowej lub indywidualnej). Pozwalają one przeanalizować przeżycia bohaterów i bohaterek i odnieść je do swojego życia. Na końcu zawsze znajdziemy pomysł na wcielenie nowo zdobytej wiedzy w działania praktyczne, np. w formie akcji społecznej. Materiały do pracy z dziećmi przygotowali trenerzy i trenerki Asów Internetu: Ewa Kempska, Dominika Królikowska, Izabela Meyza, Mikołaj Pecheniuk oraz Marcin Zaród.

Sposób na trudne tematy

Opowiadania poruszają tematy trudne, związane ze skutkami pandemii i edukacji zdalnej, dbaniem o dobrostan oraz wojną toczącą się za naszą wschodnią granicą. Warto dobrze przygotować się do rozmowy z uczniami, gdyż w trakcie dyskusji mogą pojawić się trudniejsze momenty. Z drugiej strony, jest to świetna okazja to poznania uczniów i uczennic, polepszenia relacji z nimi oraz wspólnego poszukania rozwiązań na problemy młodych ludzi. Do refleksji zapraszają także wyraziste rysunki Marty Zabłockiej.

Publikacja jest przeznaczona dla młodzieży w wieku 11-15 lat, ale przy odpowiedniej adaptacji mogą być wykorzystane z dziećmi nieco młodszymi lub starszymi. Bohaterami i bohaterkami są młodzi ludzie, którzy doświadczają problemów typowych dla osób w ich wieku. To oznacza, że młodzi czytelnicy i czytelniczki mogą identyfikować się z Andym, Gabą, Kasią, Korą czy dziewczynami próbującymi odnaleźć się w świecie pełnym algorytmów. Nauczyciel i nauczycielka znajdą pomoc w rozmowie o problemach młodych ludzi, ale też inspiracje do wykorzystania na lekcjach przedmiotowych. W publikacji zaproponowane są ciekawe metody pracy, jak targ wiedzy, mapa śladu cyfrowego czy mapa mocnych stron. Warto po nią sięgnąć. Jeśli jeszcze nie jesteście przekonani, popatrzcie na fragment zadania Ewy Kempskiej do opowiadania o odwadze:

Parasol chroni nas przed deszczem, wiatrem, czasem także nadmiarem słońca. Również w życiu powinniśmy mieć parasol ochronny. Są nim osoby, na które możemy liczyć w każdej sytuacji, którym ufamy. Ważne jest, by w razie potrzeby nie działać w pojedynkę, ale mieć odwagę prosić o pomoc innych. Napisz […] kto jest dla ciebie takim parasolem ochronnym, kiedy masz zły dzień, z kim możesz porozmawiać lub na czyją pomoc możesz zawsze liczyć.

 

Notka o autorce: Ewa Przybysz-Gardyza jest absolwentką SGH (stosunki międzynarodowe), UW (filologia angielska) oraz WSP Korczaka (edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna), a także Akademii Liderów Oświaty CEO. Edukatorka i trenerka z 18-letnim stażem w pracy jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej; autorka materiałów edukacyjnych; należy do społeczności Superbelfrzy RP; koordynatorka programów edukacyjnych - aktualnie programu Asy Internetu w Fundacji Szkoła z Klasą; autorka bloga: dlanauczycieli.blogspot.com; ciągle się uczy i poszukuje sposobów na ulepszanie edukacji.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Danuta
    Racja. Poczucie sensu jest konieczne. Jeśli wykreślimy zadania, które nie maja sensu, to będziemy mi...
  • Written by Administrator
    Problem w tym, że każdy ma nieco inne doświadczenia, podobnie jak inne warunki, w których uczy. Do t...
  • Written by Ppp
    Pisze Pani, że żadna z tych przyczyn nie jest potwierdzona badaniami naukowymi??? A miliardy godzin ...
  • Written by Ppp
    Bardzo dobry artykuł - właśnie owa "nic nie wnosząca dłubanina" była przyczyną żądania likwidacji za...
  • Written by Ppp
    Zamiast kształtować, wystarczy nie niszczyć. Niesprawiedliwe ocenianie, czepianie się bzdur, niereal...
  • Written by Stefan
    Józefa Szot - kobieta legenda. Dobrze, że stanęła na mojej drodze.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie