PROJEKTowanie kompetencji – edukacyjna przygoda dla uczniów i nauczyciela

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dla współczesnego nauczyciela wyzwaniem jest takie organizowanie procesów nauczania - uczenia się, by uczniowie, a później absolwenci dali sobie radę w szybko zmieniającym świecie. Trudno dziś przewidzieć jakie umiejętności i kompetencje będą potrzebne w przyszłości naszym uczniom. Możemy tylko przypuszczać, że jedną z najważniejszych kompetencji będzie gotowość do uczenia się przez całe życie. Umiejętność uczenia się, współpracy w zespole, planowania, skutecznego komunikowania się oraz samodzielność i odpowiedzialność, to kompetencje cenione na rynku pracy. Nie znam lepszej metody pomagającej w ich rozwijaniu niż praca metodą projektu.

Istotą metody jest samodzielna, wielokierunkowa działalność uczniów, często we współpracy z innymi. Rolą nauczyciela jest towarzyszenie swoim podopiecznym, organizowanie środowiska sprzyjającego ich działalności oraz czuwanie nad przebiegiem całego, wcześniej zaplanowanego procesu uczenia się. Praca tą metodą daje uczniom szansę na zintegrowanie wiedzy z różnych dziedzin, daje szansę zerwania ze szkolną codziennością, w której wiedza poszatkowana jest na rozmaite przedmioty nauczania.

Od pierwszej klasy pracuję z dziećmi projektowo, stopniowo przechodząc od wspólnie planowanych projektów do całkowicie samodzielnych. Staram się pamiętać, że kluczem do uczenia jest ciekawość i zainteresowanie. Konieczna również jest aktywność ucznia i jego zaangażowanie w proces uczenia się. Dziecko potrafi zaangażować się całym sobą, gdy może badać, eksperymentować i poszukiwać odpowiedzi na pytania.

Projekt planuję wspólnie z dziećmi. Zaczynamy od wyboru tematu, który czasem podsuwa nam życie w postaci śniegu, który właśnie spadł albo gąsienicy przyniesionej w słoiczku. Na początku ustalamy cele, kryteria sukcesu oraz sposoby zbierania i gromadzenia informacji. Razem ustalamy sposób zakończenia projektu, a mimo to nigdy nie jestem pewna dokąd zaprowadzi nas dziecięca ciekawość.

Dla moich uczniów praca metodą projektu jest edukacyjną przygodą. Przygodą, pozwalającą odkrywać złożoność świata i nabywać przekonania, że mają wpływ na to czego i jak się uczą. Dla mnie jest okazją do rozwijania własnych, nauczycielskich kompetencji, sposobem na realizację podstawy programowej i wspieranie dzieci w rozwoju.

Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2021 w Warszawie:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

Notka o autorce: Wiesława Mitulska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. gen. J. H. Dąbrowskiego w Słupi Wielkiej. Od dawna pracuje z dziećmi bez ocen, bez podręczników i ćwiczeń, w oparciu o własny program nauczania. Konsultantka Fundacji Plan Daltoński. Współpracuje też z Centrum Edukacji Obywatelskiej w zakresie wprowadzania oceny kształtującej i OK zeszytu. Interesuje się wszystkim, co dotyczy mózgu, procesów uczenia się i strategii skutecznego uczenia się. Od pierwszej klasy uczy swoich uczniów jak się uczyć, by mogli w przyszłości sprostać wymaganiom współczesnego świata. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie