Nauczyciel interaktywnej klasy w świętokrzyskiem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jedną z najważniejszych barier w rozwoju nowoczesnej edukacji w szkołach są kompetencje nauczycieli, nie zawsze na poziomie zapewniającym swobodne korzystanie z różnych narzędzi edukacyjnych w klasie. Eksperci szacują, że około 10% polskich nauczycieli dobrze radzi sobie z nowymi technologiami. Większość potrzebuje jednak szkoleń, ale także samodyscypliny w częstym korzystaniu z TIK w codziennej praktyce edukacyjnej.(C) EDUNEWS.PL

Powoli samorządy zaczynają zdawać sobie sprawę z tego, że sam zakup sprzętu dla szkół nie modernizuje edukacji i nie rozwiązuje problemów, jakie przez lata narastały w szkołach, w których e-dydaktyka nie nadążała za rozwojem technologicznym świata. Pojawiają się pierwsze projekty szkoleniowe, których celem jest rozwój umiejętności nauczycieli związanych z posiadanymi przez szkoły narzędziami cyfrowej edukacji. Jednym z przykładów może tu być finansowany ze środków UE projekt "Nauczyciel interaktywnej klasy", który będzie realizowany w województwie świętokrzyskim.

W ramach projektu 430 świętokrzyskich nauczycieli podniesie w latach 2012-2013 swoje kompetencje w zakresie wykorzystania w pracy dydaktycznej nowoczesnych technologii informatycznych. Chodzi głównie o umiejętność korzystania z tablicy interaktywnej i platformy e-learningowej. Uczestnicy szkolenia zostaną przygotowani przez specjalistów do tworzenia interaktywnych materiałów dydaktycznych, przydatnych podczas lekcji z tablicą interaktywną, nauczą się także obsługi i zasad pracy z platformą e-learningową oraz jej wykorzystania w planowaniu i prowadzeniu zajęć szkolnych.

Chociaż tablice interaktywne są już w wielu szkołach, często były wykorzystywane w szkołach niezgodnie z przeznaczeniem – jako tablica służąca do pisania, w podobny sposób jak korzystano wcześniej ze „starej“ czarnej lub zielonej tablicy. Pomimo, że narzędzie jest stosunkowo proste, jego możliwości wykraczają daleko poza funkcjonalności „zwykłej“ tablicy. Już kilka lat temu analitycy edukacyjni z Futurelab w Wielkiej Brytanii alarmowali, że tablicy interaktywnej trzeba się nauczyć używać, ponieważ nauczyciele mają skłonność korzystać z niej w nieodpowiedni dydaktycznie sposób. Wiadomo, że dobrze poprowadzone lekcje z tablicami interaktywnymi stają się wyjątkowo interesujące i angażują dzieci ponieważ przekazują wiedzę za pomocą obrazów, a współczesna młodzież właśnie tak zdobywa i przetwarza informacje.

W woj. świętokrzyskim zakupionych zostało w zeszłym roku - w ramach regionalnego programu rozwoju edukacji - 100 interaktywnych zestawów multimedialnych (komputer, tablica, rzutnik, specjalistyczne oprogramowanie) oraz 50 mobilnych zestawów komputerowych (notebooki uczniowskie, notebook nauczycielski, router sieci bezprzewodowej, serwer, oprogramowanie), za pieniądze z budżetu województwa. Bez szkoleń i doskonalenia umiejętności nauczycieli byłyby to zmarnowane pieniądze.

(Źródło: PAP Nauka w Polsce, opr. własne)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie