Zagrajmy w genetykę

domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Gamifikacja to wprowadzenie mechanizmów znanych z gier do obszarów nie będącymi grami, na przykład edukacji. Mechanizmami, które zachęcają nas do grania a później motywują do pozostania w grze mogą być punkty, odznaki, cele, wyzwania, postęp czy rankingi. Na wszystkich tych elementach opierają się Tropy Zbrodni.

Wyobraź sobie, że wracasz do szkoły jako uczeń. Wchodzisz na pierwszą lekcję biologii i słyszysz, że zaczynasz pracę w wydziale śledczym policji i będziesz badać sprawę tajemniczego zabójstwa sprzed lat. Podejmując się różnych misji będziesz nabywał doświadczenia i wiedzy co przełoży się na awanse w pracy, a Tropy zebrane w sprawie będziesz mógł wymieniać na przywileje w Magazynie dowodów.

Jak byś się czuł po takim wstępie? Zagubiony? Zaintrygowany? Jedno jest pewne – 100% uwagi całej klasy skupione jest na nauczycielu.

Tropy Zbrodni to gra stworzona przeze mnie we wrześniu dla klas 8 na pół roku szkolnego – tyle przewidziałam na naukę genetyki. Uczniowie biorą w niej udział zarówno w misjach obowiązkowych jak i nieobowiązkowych, a za każdą aktywność czy postęp nagradzani są dwoma rodzajami punktów: Punktami Wiedzy (PW) oraz Tropami. PW przekładają się na awanse, natomiast Tropy są walutą w grze, za którą można zakupić przywileje.

Misje w grze mogą być typowo szkolnymi formami: kartkówki z ostatniej lekcji, aktywność na lekcjach czy sprawdziany. Uważam jednak, że misjami powinniśmy zachęcać uczniów do wszelkich możliwych aktywności w ramach naszego przedmiotu/zagadnienia oraz dać im możliwość wykazania się niezliczonymi talentami. Tworzenie modeli, filmów, wierszy czy piosenek. Zadania wieloetapowe rozwiązywane na lekcji czy stworzenie własnej gry sprawdzającej wiedzę klasy z genetyki. Wszystkie te misje mają swoje wyjątkowe nazwy powiązane z fabułą gry. Kartkówki z ostatniej lekcji to Nieprzespana Noc. Aktywność na lekcjach – Przesłuchanie Świadków. W trakcie lekcji (Spotkania Zespołu) również posługuję się tymi nazwami, aby uczniowie czuli, że są w świecie gry i stanowią jej nieodłączną część.

Przywilejami w grze mogą być nieprzygotowania do lekcji, w trakcie sprawdzianu informacja od nauczyciela czy uczeń dobrze wykonuje jakieś zadanie a nawet możliwość wykreślenie jednego zadania ze sprawdzianu. Ważne jest to, aby uczeń musiał „zapracować” swoim zaangażowaniem w wykonywane misje i miał poczucie, że było warto. Oczywiście, że nieprzygotowanie nie jest równoznaczne rangą skreśleniu zadania na sprawdzianie, stąd różna „cena” przywilejów w Magazynie dowodów.

Aby uczniowie mieli wgląd w plan wszystkich misji które ich czekają oraz mogli śledzić swoje postępy prowadzę bloga, na który staram się regularnie wrzucać wyniki rozgrywek i pojawiające się od czasu do czasu Misje Specjalne. Na początku roku uczniowie wymyślają sobie Nick pod którym będą grali, dzięki czemu każdy może zachować anonimowość oraz mogę ograniczać niepożądane skutki rywalizacji w klasach.

Jeśli zastanawiasz się, czy gamifikacja zainteresuje Twoich uczniów – odpowiedź brzmi TAK! W trakcie gry i Ty i uczniowie będziecie się w nią wciągać, fabuła stanie się elementem Waszych spotkań, a oni przestaną czuć, że przychodzą się uczyć. Będą wykonywać misje aby awansować i kupować przywileje, zbierać Tropy i Punkty Wiedzy. Rozwiązywać sprawę tajemniczego zabójstwa.


Fot. Przykładowa tabela wyników Sekcji 8A (Każdy Nick posiada zapis dokładnie taki, jaki nadał mu Gracz)


fot. Magazyn Dowodów

Więcej na: https://tropy-zbrodni.blogspot.com/p/historia-pewnej-zbrodni.html 

 

Notka o autorce: Olivia Dycewicz jest nauczycielką biologii w Dwujęzycznej Szkole Podstawowej ATUT Fundacji Edukacji Międzynarodowej we Wrocławiu. Członkini grupy Superbelfrzy RP. Pasjonatka różnorodnych metod nauczania biologii, autorka zgamifikowanych cykli lekcji: Tropy Zbrodni oraz Międzygalaktyczne Potyczki Medyczne. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie