Miłosz na komiksowo

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Żyjemy w kulturze obrazów. Coraz mniej czytamy, gdyż coraz więcej oglądamy i słuchamy. Obrazy towarzyszą uczniom na co dzień w domu, w internecie, po drodze do i ze szkoły. W kulturze audio-wizualnej coraz trudniej wymagać od uczniów, aby czytali grube tomy narodowych i światowych dzieł. Może warto spróbować innych metod – bardziej kreatywnego i osobistego podejścia do lektury?(C) OKIS

Przez cały grudzień w galerii Dolnośląskiego Centrum Informacji Kulturalnej (Wrocław, Rynek-Ratusz 24) można oglądać najciekawsze komiksowe ujęcia sylwetki polskiego noblisty –  Czesława Miłosza.

16 prac jest efektem ogólnopolskiego konkursu organizowanego przez Ośrodek Kultury i Sztuki. Najlepsza, autorstwa Romana Gajewskiego,  znajdzie się na okładce grudniowego miesięcznika „Odra”. W Galerii DCIK zobaczymy także inne rysunkowe interpretacje dzieł i biografii autora Zniewolonego umysłu. Wystawa potrwa do 29 grudnia. Wstęp wolny.

„Prezentowane prace są bardzo różnorodne.“ – mówi Adam Piwek, koordynator projektu. „Część prac w dotyczy poszczególne etapy z życia noblisty, inne nawiązują do jego twórczości. Wykonane są różnymi technikami, czasami bardzo luźno związanymi z komiksem.“

Wyjątkowe będą także okładki grudniowego miesięcznika „Odra”. Na tytułowej widnieć będzie praca Romana Gajewskiego, który zwyciężył w komiksowych zmaganiach. Na tylnej znajdzie się z kolei jedna z trzech nagród II stopnia autorstwa Alana Weisa oraz Aleksandry Błędowskiej.

Konkurs i wystawa są częścią projektu „Miłosz poetycki i komiksowy: Odra pełna Miłosza” finansowanego ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego –  Program MIŁOSZ 2011 Promesa. Więcej informacji na Facebooku – Miłosz komiksowy oraz na www.milosz.okis.pl.

Wystawa jest świetną okazją do spojrzenia na dzieła Miłosza z innej perspektywy. Wprawdzie twórcami komiksów są w niej najczęściej artyści, nie ma żadnych przeszkód, aby tego typu projekt realizować także w szkołach. Młodzież świetnie posługuje się rysunkiem i lubi formę komiksu albo remiksu, w którym miesza różne style i formy. Nieraz pewnie wystarczy zadać taką pracę z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Efekty mogą przerosnąć oczekiwania. Ważne, aby w szkole nieustannie eksperymentować. Do czytania młodzież trudno zmusić, ale pokłady kreatywności drzemią tu często nieodkryte. Przestańmy narzekać na młodych, dajmy im szansę działania!

Zwycięska praca Romana Gajewskiego:

Jedna z nagród II stopnia autorstwa Alana Weisa oraz Aleksandry Błędowskiej:

(Źródło: OKIS, opr. własne)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie