Co nas motywuje do oszczędzania energii elektrycznej?

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak wynika z najnowszego badania IBRiS, dla 86 proc. Polaków kluczowym argumentem przemawiającym za ograniczeniem zużycia prądu jest chęć zmniejszenia wysokości rachunków, zaś dla 72 proc. – troska o środowiska naturalne. Co ciekawe, aż 91 proc. badanych uważa się za osoby oszczędzające energię elektryczną.

Kryzys na rynku energii elektrycznej wywołany m.in. agresją Rosji na Ukrainę, jest coraz bardziej odczuwalny przez gospodarstwa domowe w całej Europie. Czynniki te powodują, że w społeczeństwie zwiększa się świadomość racjonalnego korzystania z prądu oraz potrzeba redukcji jego zużycia. Potwierdzają to wyniki badań IBRiS zrealizowanych na zlecenie PKEE.

42 proc. ankietowanych „zdecydowanie”, a 49 proc. „raczej” uważa się za osoby oszczędzające energię elektryczną. Przeciwnego zdania było jedynie 7 proc. respondentów. Grupą wiekową wykazującą najmniejszą kontrolę nad zużyciem energii elektrycznej stanowią osoby w wieku 18-29 lat – co piąta z nich nie przykłada wagi do ilości pobranego prądu.

Koszt energii a troska o środowisko

Aż 86 proc. badanych do oszczędzania motywuje wysokość rachunków za energię elektryczną. 11 proc. ankietowanych nie ma na ten temat zdania, a jedynie dla 3 proc. koszt prądu nie stanowi motywacji. Z kolei 72 proc. respondentów deklaruje, że racjonalnie podchodzi do użytkowania energii ze względu na troskę o środowisko naturalne. Natomiast dla 1/10 Polaków bycie „eko” nie jest wystarczającym argumentem do wyłączenia światła. Zmniejszanie zużycia prądu w trosce o środowisko ma większe znaczenie dla kobiet (77 proc.), niż dla mężczyzn (66 proc.).

„W tym trudnym dla wszystkich czasie, w miarę możliwości powinniśmy uwzględniać nowe realia w swoich codziennych wyborach. Powszechną postawą powinno stać się racjonalne korzystanie z energii elektrycznej. Jak wynika z najnowszych badań – świadomość w tym zakresie jest już wysoka wśród 91 proc. społeczeństwa, natomiast zawsze możemy zrobić więcej. Dlatego też Polski Komitet Energii Elektrycznej od kilku miesięcy prowadzi ogólnopolską kampanię edukacyjną Liczy się energia, która informuje, jak dzięki prostej zmianie codziennych nawyków możemy ograniczyć zużycie energii, a w efekcie zmniejszyć wysokość rachunków za prąd” – mówi Magda Smokowska, Doradca w Polskim Komitecie Energii Elektrycznej.

Niezależność surowcowa

W kontekście ostatnich wydarzeń, badani zostali zapytani również o uniezależnienie od rosyjskich surowców. Ponad połowa respondentów (53 proc.) stara się zużywać mniej energii elektrycznej z tego powodu, dla 21 proc. nie jest to czynnik motywujący. Natomiast co czwarty ankietowany nie ma zdania w tym temacie.

„W obecnej sytuacji rosnących cen paliw, agresji Rosji na Ukrainę, inflacji i kosztów CO2, ceny energii rosną na całym świecie. To duże obciążenie dla obywateli i firm, ale nie idą za nim nadzwyczajne korzyści dla branży energetycznej. Energia elektryczna z pewnością będzie droższa w 2023 r., dlatego tak ważne jest, byśmy wszyscy – producenci węgla, spółki energetyczne i odbiorcy energii – podchodzili do tego tematu odpowiedzialnie i solidarnie. Już teraz warto więc racjonalnie podchodzić do zużycia energii i po prostu zacząć ją oszczędzać, dzięki temu podwyżki będą mniej odczuwalne” – powiedział Wojciech Dąbrowski, Prezes RZ Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej.

Badanie ogólnopolskie na zlecenie Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej zrealizował Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w dniach 22-25 czerwca 2022 r. na próbie 1000 respondentów.

(Źródło: PKEE)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie