Dzień Postaci z Bajek

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek obchodzony jest 5 listopada, w rocznicę urodzin Walta Disneya. To doskonała okazja, aby w szkole przypomnieć sobie ulubionych bohaterów bajkowych i zanurzyć się w świat fantazji!

Dlaczego warto celebrować bajki w szkole?

Bajkowi bohaterowie uczą m.in. empatii i przyjaźni, odwagi i pokonywania trudności, współpracy, wiary w siebie.

W tym dniu możemy nawiązywać do wszystkich bajek — zarówno tych znanych z tradycyjnych opowieści, jak Czerwony Kapturek czy Jaś i Małgosia, jak i współczesnych historii znanych z filmów Disneya, telewizji czy literatury dziecięcej.

Bajkowy świat to temat niezwykle lubiany przez uczniów, dlatego warto zaangażować społeczność szkolną, szczególnie w klasach młodszych. Obchody tego dnia mogą stać się niezapomnianym wydarzeniem. Oto kilka propozycji aktywności:

 1. Wystawa bajkowych maskotek

Każdy uczeń przynosi do szkoły swoją ulubioną pluszową postać z bajki. Na szkolnym korytarzu tworzymy najbardziej przytulną galerię świata!

2. Galeria bohaterów

Uczniowie rysują swoje ulubione postaci bajkowe, a ich prace eksponujemy na korytarzu. Można przeprowadzić szkolne wybory najpopularniejszego bajkowego bohatera.

fot. Edyta Karwowska

3. Bajkowy quiz

Dobrym pomysłem może być przygotowanie quizu online, do którego pytania opracują uczniowie z poszczególnych klas.

Tutaj link do quizu w Kahoot ułożony przez partnerów projektu etwinning „Magic world of Fairy Tale heroes”, do którego dołączyliśmy z moją klasą. Opracowanie Marlena Woźnica.

Można też skorzystać z gotowych quizów, np. na YouTube: „Zgadnij, z jakiego filmu pochodzi piosenka” lub „Kto wypowiedział ten cytat?”

4. Parada bajkowych postaci

Zaszalejmy i przebierzmy się w tym dniu za kogoś z bajki! Na korytarzu szkolnym zorganizujmy zabawę: „Zgadnij, kim jestem!”

5. Magia Akinatora

Wykorzystajmy internetową zabawę Akinator, który zgaduje, o jakim bohaterze bajkowym myślimy.

6. Starsi czytają młodszym

Warto wykorzystać ten dzień, by zaprosić starszych uczniów do poczytania bajek młodszym kolegom i koleżankom.

7. Matematyczna przygoda z Kopciuszkiem

To zadanie zrealizowaliśmy już w ramach projektu eTwinning!

Uczniowie:

  • odrysowali swoje stopy,
  • zmierzyli je,
  • wpisali wyniki do tabeli,
  • dodawali długości stóp ćwicząc dodawanie pod kreską, przeliczali mm → cm → m.

Gdy łączna długość stóp przekroczyła 5 metrów — porównaliśmy ją z długością żyrafy oraz miejsca parkingowego!

fot. Edyta Karwowska

Klasy pierwsze mogą, zamiast tego uporządkować długości stóp od największej do najmniejszej. Możemy sprawdzić: Która klasa w naszej szkole ma największą „klasową stopę”?

Pomysłów na świętowanie Dnia Postaci z Bajek może być naprawdę wiele! Najważniejsze, że wspólne działania integrują uczniów i wzmacniają wspólnotę szkolną, a ten dzień otwiera szeroko drzwi do kreatywności i radości.

 

Notka o autorce: Edyta Karwowska jest nauczycielką dyplomowaną w zakresie edukacji wczesnoszkolnej. Koordynatorka licznych projektów eTwinning. Laureatka Krajowych i Europejskich Odznak Jakości. Ambasadorka programu eTwinning oraz moderatorka grupy eTwinning Wczesnoszkolni. Trenerka Asów Internetu Fundacji Szkoła z Klasą. Współprowadzi bloga https://programrazem.blogspot.com relacjonując realizację autorskiego programu nauczania na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Pracuje w Szkole Podstawowej nr 16 im. Tony Halika w Warszawie. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu SuperBelfrzy.edu.pl. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Do: Gość: No i o czym to świadczy? Bo na pewno nie o wadach arkuszy egzaminacyjnych, ani nie o tym ż...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie