Kaizen zamiast tornado

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneMarzenie o tym, aby nad naszą polską szkołą przeszło jakieś tormado i zmiotło to, co niedobre, a wmiotło to, co dobre – jest niestety, mało realne. A wszyscy jakby na to czekają: że coś się zmieni, poprawi, ktoś coś zadekretuje i uzyskamy wreszcie długo oczekiwany dobrostan oświatowo-edukacyjny. Warto wierzyć w życiu w różne rzeczy, ale nie warto tracić czasu na złudzenia!
 
Wiele dyskutujemy o tym co powinno się zmienić lub na co powinno się zmienić. Może pomyślmy odwrotnie, paradoksalnie. „Przemiana jest skutkiem nie jakiegoś czynu, ale tego, z czego się zrezygnowało” (Anthony de Mello: Minuta mądrości).
 
Z czego trzeba zrezygnować w szkole?
Niech pożywką do refleksji będą wyniki badań. Przez 25 lat Instytut Gallupa przeprowadzał wywiady z ponad milionową rzeszą pracowników, a także z grupą około 80.000 menedżerów. Każdemu respondentowi zadawano setki pytań, dotyczących różnych aspektów pracy. Z każdym menedżerem rozmawiano około 1,5 godziny, w wyniku czego zebrano materiał 120.000 godzin nagrań. Praca „Metaanaliza i analiza użyteczności w badaniach nad związkiem pomiędzy opiniami pracowników i wynikami osiąganymi przez firmę”, Jamesa Hartera i Ame Creglow, pozwoliła wyodrębnić 12 najważniejszych pytań dla skuteczności w biznesie. Oto pytania, które dostarczają najwięcej i najważniejszych informacji:
 
•  Czy wiem, czego oczekują ode mnie w pracy?

Czy mam do dyspozycji materiały i sprzęt niezbędny do prawidłowego wykonania pracy? 

Czy codziennie mam w pracy możliwość wykonywania tego, co potrafię najlepiej? 

Czy w ciągu ostatnich siedmiu dni poczułem się choć raz doceniony lub czy byłem pochwalony za swoją pracę? 

Czy szefowi lub komuś innemu w pracy na mnie zależy, czy ktoś zauważa mnie jako osobę? 

Czy ktokolwiek w pracy zachęca mnie do tego, abym się dalej rozwijał?

Czy w pracy liczy się moje zdanie? 

Czy misja mojej firmy daje mi poczucie, że praca, którą wykonuję, jest ważna? 

Czy moim współpracownikom zależy na tym, żeby pracować jak najlepiej?

Czy mam w pracy swojego najlepszego przyjaciela? 

Czy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy rozmawiałem z kimś o postępach, jakie poczyniłem? 

Czy miałem w pracy możliwość dokształcania się i rozwoju
 
Według badaczy Instytutu Gallupa, tych dwanaście pytań pozwala najprościej i najdokładniej zarazem ocenić jakość miejsca pracy. Zdaniem „Wielkich Menedżerów”, najistotniejszych jest sześć pierwszych pytań.
 
Ponieważ od ponad sześćdziesięciu lat Instytut Gallupa jest światowym liderem w pomiarze i analizie nastawień, opinii i zachowań, miałam jasność, że warto zapoznawać nauczycieli z tymi badaniami. Co uczyniłam na jednym z ostatnio prowadzonych warsztatów. Zdarzyła mi się grupa, która dała mi wiele do myślenia i odczucia...
 
Prosiłam o odczytanie tych pytań z pozycji ucznia w polskiej szkole. - Głupie jakieś te pytania. Zwłaszcza te o rozwoju – usłyszałam nagle z sali. - Hm, o rozwoju? – zaskoczona, zareagowałam po „rogersowsku”. Patrzyłam na grupę nauczycieli, nieświadomie wyznających teorię „X” McGregora... - Chyba mamy właśnie na sali do czynienia z konfliktem przekonań – pomyślałam.
 
Przypomniałam sobie, że czasem od działania lepsze jest... nie-działanie. Znasz może, Czytelniku, taki fragment z Anthony de Mello (Minuta Mądrości):
„Mistrz z naciskiem podkreślał, że to, czego uczy,
jest niczym i że niczym jest również to, co robi.
Jego uczniowie stopniowo odkrywali,
że Mądrość przychodzi do tych,
którzy nie uczą się niczego
i którzy oduczają się wszystkiego.
Przemiana jest skutkiem nie jakiegoś czynu, ale tego, z czego się zrezygnowało.”
 
- Dobrze więc. Zrobimy inaczej. Udzielmy z pozycji ucznia negatywnych odpowiedzi i zobaczmy, co z tego wyjdzie. – zaproponowałam. Oto, co otrzymaliśmy:
 

Nie wiem, czego oczekują ode mnie w szkole. Realizuję cele, które nie są moje. 

Nie mam do dyspozycji materiałów i sprzętu niezbędnego do prawidłowego wykonania zadań. 

Nigdy nie mam w szkole możliwości wykonywania tego, co potrafię najlepiej. 

W ciągu ostatnich miesięcy ani razu nie poczułem się choć raz doceniony lub pochwalony za swoje prace. 

W szkole nikomu na mnie nie zależy i nikt nie zauważa mnie jako osoby. 

W szkole nikt mnie nie zachęca do tego, abym się dalej rozwijał. 

W szkole moje zdanie się nie liczy. 

Nie znam misji mojego pobytu w tym miejscu (sensu i korzyści). 

Moje wysiłki nie są zauważane.

W szkole nie mam żadnej dorosłej osoby nastawionej do mnie przyjacielsko. 

Nigdy nie rozmawiałem z nauczycielami o postępach, jakie poczyniłem.

W szkole nie mam szansy na rozwój moich autentycznych talentów.
 
Uff – chyba nie fajnie w tej naszej szkole...
 
(Na podstawie Buckingham M., Coffman C.: Po pierwsze: złam wszelkie zasady. Co najwięksi menedżerowie na świecie robią inaczej. MT Biznes, Warszawa 2001)
 
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie