Ćwiczenia z matematyki online ułatwiają naukę

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na świecie lekcje matematyki w Internecie cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jedno z największych na świecie wydawnictw edukacyjnych, Pearson Education, przeprowadziło w Stanach Zjednoczonych badanie, w którym dokonało analizy narzędzi przydatnych w edukacji od przedszkola do studiów I stopnia (licencjackich). Pearson opracował specjalny program do nauki matematyki online – MyMathLab, który, podobnie jak inne tego typu narzędzia, oferuje studentom możliwość dopasowania do swoich preferencji tempa uczenia się oraz możliwość odświeżenia i pogłębienia znajomości matematyki. Program współpracuje z podręcznikami do matematyki wydawanymi przez Pearson, a za 57 USD studenci uzyskują pełny dostęp do wszystkich zasobów matematycznych znajdujących się w podręcznikach, na których kupnie mogą zaoszczędzić w ten sposób majątek.
 
E-learning
 
W Rio Salado College w Tempe w Arizonie już ponad 50 tysięcy studentów korzysta z tutoriali online. Jak zauważa John Jensen, dziekan wydziału matematyki tej szkoły, duże znaczenie dla studiujących ma łatwość dostępu do źródeł wiedzy i możliwość wielokrotnego odtwarzania trudniejszych elementów kursu. Korzystanie z takich narzędzi jak na przykład MyMathLab poprawia rezultaty na egzaminach – w przypadku tego college’u odsetek osób, które zdały egzamin z matematyki wzrósł z 79 do 85 procent w ciągu ostatniego roku.

Pearson również potwierdza skuteczność opracowanych narzędzi do nauki matematyki online. W 2007 r. seria badań przeprowadzonych przez wydawnictwo wykazała, że korzystanie z MyMathLab podczas realizacji prac domowych z podstaw matematyki, wprowadzenia do algebry oraz algebry na poziomie wymaganym na studiach I stopnia, pomogło lepiej przygotować się do testów oraz ułatwiło zrozumienie szkolnych lekcji. W jednym z college’ów w Ohio aż 81% studentów opowiedziało się za realizacją prac domowych z matematyki online, a 50% przyznało, że korzystanie z MyMathLab zdecydowanie ułatwiło im zrozumienie praw matematyki. Pozytywnie o wykorzystaniu narzędzi do nauki matematyki online w trakcie edukacji szkolnej wypowiadają się rówież nauczyciele matematyki z innych stanów, zwracając uwagę na lepsze przygotowanie uczniów do egzaminów.

W anglojęzycznych zasobach Internetu można znaleźć wiele atrakcyjnych serwisów poświęconych nauce matematyki. Powstają na przykład multimedialne prezentacje wyjaśniające – także skomplikowane – prawa matematyki (The Math Factor). Poprzez serwis iTunes można uzyskać dostęp do cyklu podkastów poświeconych matematyce (MathGrad). Uniwersytet Berkeley - który słynie z dzielenia się wiedzą z wszystkimi użytkownikami Internetu, oferuje kurs oparty na podkastach dla osób zaintersowanych naukami informatycznymi.

Zasoby polskie rozwijają się znacznie wolniej. Jedną z najciekawszych propozycji, które pojawiły się w ostatnich latach jest serwis Poolicz.pl, który umożliwia dokonywanie skomplikowanych obliczeń matematycznych. Imponującym zasobem wiedzy i informacji na temat matematyki jest forum internetowe Forummatematyka.pl. Pojawiają się również próby tłumaczenia na polski zasobów anglojęzycznych, jak na przykład strona Learn-math.info. Ale to za mało, aby efektywnie pomóc tysiącom przyszłych maturzystów, dla których egzamin maturalny z matematyki będzie ciężkim orzechem do zgryzienia.

Kursy online uzupełniające wiedzę z matematyki coraz częściej okazują się skuteczną metodą uzupełnienia wiedzy. Są bardziej atrakcyjne dla uczniów niż nudne lekcje matematyki, mogą być łatwiej dopasowane do indywidualnego stylu uczenia się i preferencji. Problemem może być tylko przerzucenie odpowiedzialności za rezultat uczenia na studenta. Doświadczenia amerykańskie wskazują, że wielu kursantów zawiesza studia online z powodu braku utrzymania dyscypliny nauki. Mimo tego lepiej byłoby – podobnie jak w przypadku gier matematycznych – żeby Ministerstwo Edukacji Narodowej inwestowało środki publiczne w tego typu narzędzia, ponieważ raz dobrze opracowane, mogą służyć wielu rocznikom maturzystów. Tymczasem nauczanie matematyki tradycyjnymi metodami, na które na razie stawia MEN, może okazać się drogą na manowce dla wielu uczniów.

(Źródło: eSchoolNews, opr. własne)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie