Kluczowe kompetencje Polaków w XXI wieku

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeśli chcemy być bardziej produktywni, innowacyjni i konkurencyjni w skali międzynarodowej, zarówno jako kraj, jak i społeczeństwo, musimy mieć więcej kapitału moralnego (zachowań etycznych), kapitału społecznego (lojalności, zaufania, współpracy) i kapitału kreatywności (zdolności do kwestionowania tego, co jest i wymyślania nowego) – uważa Jan Szomburg, organizator Kongresu Obywatelskiego.photo: sxc.hu

Czy jesteśmy pewni, że uczeń wychodząc ze szkoły po dwunastu latach nauki niesie ze sobą taki kapitał? Trudno w to wierzyć, jeśli posłuchamy opinii o tym jak i czego uczy dziś polska szkoła (zob. Jaka przyszłość polskiej edukacji?).

Kluczowe kompetencje to wzorce myślenia i działania obejmujące: wiedzę, umiejętności i postawy. Kluczowe kompetencje Polaków kształtują sposób funkcjonowania, wyznaczają kierunek i poziom rozwoju naszego kraju i jego konkurencyjność (prof. Halina Jastrzębska-Smolaga, Politechnika Śląska). Jakich zatem kompetencji potrzebujemy w tym dynamicznym świecie?

Zdaniem Sekretarz Stanu Prof. Marii Elżbiety Orłowskiej z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego potrzebujemy: wiedzy w zakresie nauk podstawowych, umiejętności myślenia, uczenia się przez porównania, poszukiwania relacji. Musimy umieć przetwarzać informacje i posługiwać się informacją wydobywaną z gąszczu innych; niezbędna jest także umiejętność zarządzania swoimi emocjami i umiejętność porozumiewania się.

Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia Prof. Orłowskiej zarejestrowanego podczas VII Kongresu Obywatelskiego w Warszawie w dniu 10.11.2012 r.:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    "...informował szkoły, aby podjęły działania, umożliwiające..." - Na co komu ministerstwo, które nie...
  • Written by Adam
    W 2012 roku MEN informował szkoły, aby podjęły działania, umożliwiające e-nauczanie. Opracowano takż...
  • Written by Robert Raczyński
    Wszystkie głosy i konteksty, niezależnie od ich wartości merytorycznej, stają się jednakowo nieistot...
  • Written by Małgorzata
    Popieram w zupełności, decyzja w sprawie zawieszenia pracy szkoły z powodu Covid
    nie powinna spadać n...
  • Written by Anna Grąbczewska
    Dziękuję za komentarz! Pełna zgoda na uwagę o zaciekawianiu. Ważna jest kolejność działań (a w prakt...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie