Czy chce nam się szkolić?

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świat wokół nas zmienia się dość dynamicznie. W perspektywie dekady wstecz można spostrzec wiele zmian, które wpływają istotnie na nasze życie społeczne i zawodowe. W tym ciągle zmieniającym się świecie, zdobywanie nowych kompetencji, oduczanie się "starego" i uczenie na nowo w celu uzyskania przynajmniej podstawowego poziomu kompetencji - wydają się naturalne i szczególnie istotne dla osób dorosłych na rynku pracy. Ale czy faktycznie tak łatwo przychodzi nam kształcenie? Z badań Eurostatu wynika, że dorośli Polacy raczej nie są w tym uczeniu się przez całe życie "przodownikami" na tle innych społeczeństw naszego kontynentu.

Unia Europejska zbiera dane statystyczne dotyczące kształcenia dorosłych w UE z dwóch źródeł: badania siły roboczej (LFS) i uzupełniającym go badaniem dotyczącym edukacji dorosłych (AES). Uczenie się dorosłych definiuje się jako udział w kształceniu i szkoleniu dorosłych w wieku 25–64 lata, zwane także uczeniem się przez całe życie. Pod koniec 2023 roku będą prawdopodobnie opublikowane najświeższe dane Eurostatu z badania AES (które są zbierane co kilka lat) i to może być kolejny ciekawy zbiór danych do analizy uczenia się przez całe życie dorosłych Polaków.

Tymczasem można spojrzeć na aktualne dane z badania LFS 2022:

 

Wygląda na to, że nasze "wyniki" są znacznie poniżej średniej dla UE. W 2022 roku odsetek osób w wieku 25-64 lat, które uczestniczyły w jakichkolwiek formalnych szkoleniach i kursach wyniósł w UE 11,9%. Tradycyjnie (można już tak powiedzieć patrząc na minione lata) na czele są Skandynawowie (Szwecja, Dania, Finlandia) i Holandia. Polska - z wynikiem 7,9% - plasuje się na 5 miejscu... od końca.

Ogólnie rzecz biorąc, kształcenie dorosłych obejmuje wszystkie celowe działania edukacyjne (zarówno formalne, pozaformalne, jak i nieformalne), w których nauka prowadzona jest w sposób ciągły, a jej celem jest doskonalenie wiedzy, umiejętności i kompetencji wśród uczestników. Zamiar lub cel uczenia się to krytyczny punkt odróżniający te zajęcia od zajęć niezwiązanych z uczeniem się, takich jak zajęcia kulturalne lub sportowe. Przedstawione wyżej wskaźniki uczenia się dorosłych odnoszą się do uczestnictwa w formalnej i pozaformalnej edukacji i szkoleniach, ponieważ statystyczne rejestrowanie uczenia się nieformalnego jest bardzo trudne. Dane dotyczące uczenia się nieformalnego gromadzone są wyłącznie w AES.

Kształcenie dorosłych jest ważnym aspektem cyfryzacji i automatyzacji rynku pracy. Pracownicy muszą się dostosować i na przykład nauczyć się nowych umiejętności cyfrowych, a w niektórych przypadkach przekwalifikowania się, ponieważ niektóre stanowiska pracy zostaną wyeliminowane ze względu na rozwój techniczny. Kształcenie dorosłych powinno zwiększać szanse na zatrudnienie, pobudzać innowacje, zapewniać sprawiedliwość społeczną i niwelować lukę w umiejętnościach cyfrowych. Znaczenie uczenia się dorosłych znajduje odzwierciedlenie w celu na szczeblu UE, zgodnie z którym do 2030 r. co najmniej 60% wszystkich dorosłych powinno co roku uczestniczyć w szkoleniach. Chyba dość daleko nam do tego celu w Polsce... Czy dorośli Polacy są z edukacją całożyciową jednak na bakier? 

 

Ciekawe, jak w tych wynikach wypadają nauczyciele polskich szkół jako grupa zawodowa.

 

(Źródło: Eurostat, opr. red.)

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP. 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie