Edukacja zdalna w czasie pandemii - badanie nauczycieli

fot. Centrum Cyfrowe - Alicja Kobza

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Realizacja edukacji w trybie zdalnym to dla większości nauczycieli wielkie wyzwanie, do którego nie byli wcześniej przygotowani. To proces, który aby przebiegać sprawnie, wymagałby olbrzymich nakładów środków i pracy. To konieczność zapewnienia nauczycielom i uczniom równego dostępu do sprzętu i łącza internetowego, wzmożony monitoring uczniów z rodzin dysfunkcyjnych, wsparcie dzieci ze szczególnymi potrzebami.

To również wymóg opracowania nowej metodyki nauczania, przystosowanej do nauki zdalnej i wiążących się z nią ograniczeń. To wzięcie pod uwagę aspektów prawnych, takich jak kwestie bezpieczeństwa w sieci czy udostępnianie wizerunku podczas lekcji online. To wreszcie konieczność zapewnienia niezbędnego wsparcia psychologicznego dla nauczycieli i uczniów, dla których w wyniku pandemii proces nauki stał się wysoce traumatycznym i stresogennym doświadczeniem.

  • Przed wybuchem pandemii 85,4% badanych nauczycieli nie miało żadnych wcześniejszych doświadczeń z nauczaniem zdalnym, mimo to 48% nie ma trudności z obsługą narzędzi cyfrowych;

  • 36% nauczycieli wskazuje braki sprzętowe uczniów jako jeden z głównych problemów ze edukacją zdalną;

  • Dla niektórych nauczycieli problematyczne okazują się często wzajemnie sprzeczne oczekiwania rodziców. Jednego dnia potrafię odebrać kilka telefonów od rodziców bardzo zadowolonych, z podziękowaniami i od rodziców wściekłych za dokładnie te same rzeczy – mówi jedna z nauczycielek;

  • Dzieci po tym miesiącu już bardzo źle znoszą izolację – zaznaczają nauczyciele. Zwolnienia z obowiązku realizowania podstawy programowej – to dałoby możliwość elastycznego dostosowania się do potrzeb różnych uczniów w tej obciążającej (również ich) sytuacji psychicznej;

  • Pojawiają się niestety głosy, że być może cały przerobiony właśnie wysiłkiem nauczycieli program… trzeba będzie powtórzyć.

Zobacz raport Edukacja zdalna w czasach pandemii.

***

Badanie było realizowane od 1.04 do 17.04.2020. W procesie badawczym zastosowano triangulację metodologiczną:

  1. Badanie ilościowe (ankieta online z pytaniami otwartymi)
  2. Analiza materiału ilościowego i jakościowego (odpowiedzi na pytania otwarte, wybór obszarów do pogłębienia w badaniu jakościowym)
  3. Badanie jakościowe (indywidualne wywiady pogłębione – IDI)

Badanie ilościowe przeprowadzone było na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej nauczycieli szkół podstawowych – państwowych, społecznych i prywatnych n=984.

W badaniu jakościowym zastosowano dobór celowy próby na podstawie zidentyfikowanych w procesie analizy materiału ilościowego problemów do pogłębienia. Badani zróżnicowani byli pod względem miejsca zamieszkania, wielkości i typu szkoły, nauczania 1-3, 4-8 i 1-8 oraz stażu nauczania. Przeprowadzono 10 IDI.

 

(Źródło: Centrum Cyfrowe, CC-BY 4.0)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie