Nauczyciele potrzebują szkoleń z nowych technologii

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania edukacyjneNiby wszystko jest w porządku. Nauczyciele odbywają kursy komputerowe ucząc się różnych programów, otrzymują certyfikaty, część z nich używa komputerów w klasie, potrafią zrobić prezentacje, redagować teksty, nie zgłaszają specjalnych problemów w korzystaniu z narzędzi informatycznych... Czy już swobodnie posługują się nowymi technologiami w edukacji?
 
No właśnie chyba nie do końca. Ciekawe wyniki przynosi niedawne badanie zrealizowane za oceanem. Warto przyjrzeć się postulatom i zgłaszanym przez amerykańskich nauczycieli, może się bowiem okazać, że z podobnymi ocenami i problemami spotkamy się i w naszym kraju. Badanie „Access, Adequcy and Equity in Education Technology” przeprowadzone przez Narodowe Stowarzyszenie Edukacyjne (National Education Association, NEA) i Amerykańską Federację Nauczycieli (American Federation of Teachers, AFT) wskazuje, że nawet w tak zaawansowanych technologicznie szkołach jak amerykańskie, istnieje wiele barier w korzystaniu z technologii edukacyjnych w szkołach.

Amerykańscy nauczyciele ciągle nie czują się dostatecznie przygotowani do integracji edukacyjnego oprogramowania i nowoczesnych narzędzi w edukacji w szkolnej klasie, a  dodatku skarżą się, że nie otrzymują dostatecznego wsparcia szkoleniowego, dzięki którym mogliby w większym stopniu poprawiać osiągnięcia uczniów. Wielu skarży się również na to, że dysponują przestarzałym sprzętem i nieaktualnym oprogramowaniem.

„Nauczyciele i uczniowie powinnu mieć w szkołach dostęp do takiego samego poziomu technologii, z jakim mają do czynienia poza szkołami. Jak możemy spodziewać się od naszych nauczycieli, że będą w stanie dostarczyć uczniom odpowiedniej wiedzy i umiejętności potrzebnych na współczesnym rynku pracy, skoro brakuje potrzebnego wyposażenia i szkoleń?” – pyta się Reg Weaver, prezes NEA

Większość nauczycieli uważa, że nowe technologie są kluczowe we współczesnych kształceniu i uczeniu się, ale są mniej skłonni posługiwać się starszymi i nieprzydatnymi narzędziami. Przyznają również, że wskazane byłyby lepsze wsparcie i techniczna asysta w stosowaniu nowoczesnych narzędzi informatycznych i oprogramowania zwłaszcza w szkołach miejskich. „To coś więcej niż tylko wskazówka dla władz oświatowych” – przyznaje Edward J. McElroy, prezes AFT.

Więcej niż połowa badanych nauczycieli przyznała, że nie mają więcej niż dwa komputery dostępne dla swoich uczniów w szkolnych klasach, a nieco mniej niż połowa przyznała, że to nie szkolne klasy są miejscem, w których uczniowie wykonują swoje zadania na komputerach. Tylko 46% respondentów uznało, że poziom ich przygotowania do korzystania z nowych technologii w edukacji szkolnej, mimo udziału w obowiązkowych szkoleniach, jest wystarczający. Większość nauczycieli przyznało również, że o ile poziom pomocy technicznej w szkołach jest wystarczający, to w przypadku korzystania – co często się dzieje – z nowych technologii poza szkołą, na przykład w ramach działań podejmowanych w domu, możliwość uzyskania takiej pomocy jest o wiele niższa.

Raport podsumowujący wyniki badań wzywa instytucje odpowiedzialne za edukację do zwiększenia dostępu do nowych technologii i jej wykorzystania zarówno przez nauczycieli, jak i osoby uczące się, m.in. poprzez urządzenia bezprzewodowe i przenośne. Zawiera również rekomendacje dla: ustalenia standardów w oficjalnych programach nauczania w zakresie głębszego wykorzystania nowoczesnych narzędzi edukacyjnych przez uczniów; przyspieszenia rozwoju zawodowego edukatorów poprzez odpowiednie szkolenia w tym zakresie; poprawy dostępu do pomocy technicznej; a nawet większego zaangażowania organizacji zawodowych nauczycieli w planowanie i wdrażanie nowych technologii w szkołach.

(Źródło: eSchoolNews)
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie