Nie myślimy o przyszłości, wydajemy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Planowanie przyszłości nie jest naszą mocną stroną, wynika z VI edycji raportu „Postawy Polaków wobec oszczędzania” Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. W dalszym ciągu nie myślimy perspektywicznie, temat emerytur wciąż pozostaje dla nas abstrakcją. Niewiele osób odkłada pieniądze na zabezpieczenie swojej finansowej przyszłości, mniej niż połowa z nas oszczędza. Problemem jest dla nas także regularne odkładanie – robi to tylko co dziesiąty Polak. Boimy się inwestować, a troskę o finanse utożsamiamy z drobiazgową kontrolą wydatków.fot. Fotolia.com

Wyniki badania nie pozostawiają złudzeń: obecny od kilku lat negatywny trend w zakresie oszczędzania nie uległ zmianie. Regularnie odkłada tylko co dziesiąty Polak, jeszcze mniej z nas myśli o emeryturze (9%). Znacząco spadł odsetek osób inwestujących (12% w 2012 vs 6% w 2013), a trzymanie gotówki w domu jest według nas jednym z najbezpieczniejszych sposobów „lokowania” oszczędności (15%).

Wolimy wydawać niż oszczędzać

Kryzys, niska płaca minimalna oraz wzrost bezrobocia powodują, ze oszczędzanie nie znajduje się wysoko na liście priorytetów przeciętnego Polaka. Chociaż odsetek odkładających pieniądze w porównaniu do ostatniego roku nieznacznie wzrósł, to jednak nie na tyle, by mówić o odwróceniu panującej od kilku lat negatywnej tendencji w zakresie oszczędzania. Warto podkreślić fakt, że mimo iż twierdzimy, że należy oszczędzać z myślą o przyszłości, to jednak ponad połowa (55%) przeznacza wszystko na bieżące potrzeby, żyjąc „od pierwszego do pierwszego”, a tylko co dziesiąty z nas odkłada pieniądze regularnie.

Emerytura - co będzie to będzie

Nasze myślenie o oszczędzaniu z myślą o przyszłości nie obejmuje niestety emerytur. Mimo obecności tematu w mediach, niewielu z nas chce i wie jak zadbać o swoje finanse w perspektywie kilkudziesięciu lat. Skupiamy się raczej na teraźniejszości, nie myślimy o tym, co będzie. Odsetek odkładających pieniądze z myślą o zabezpieczeniu swojej finansowej przyszłości spadł
w porównaniu do ubiegłego roku z 13% do 9%. Wynik ten może niepokoić zważywszy na fakt, że znaczna część Polaków uważa, że przyszła emerytura będzie niższa od wynagrodzenia, które otrzymują obecnie, a niemal co dziesiąty twierdzi, że państwa nie będzie stać na wypłacanie im świadczeń. Skoro zatem jesteśmy świadomi pewnych zagrożeń, które mogą zaistnieć w przyszłości, dlaczego nie podejmujemy kroków, by temu zapobiec?

"Sytuacja taka może mieć wiele przyczyn: emerytura to czas dość odległy, a dla nas liczy się przede wszystkim regulowanie bieżących zobowiązań i zaspokajanie potrzeb. Ponadto niewielu Polaków wie, jak zarządzać własnymi środkami i nie posiada nawyku oszczędzania" - mówi Krzysztof Kaczmar, prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Z inwestowaniem na bakier

Polacy nie tylko nie dysponują nadwyżkami finansowymi, ale także coraz mniej chętnie inwestują swoje pieniądze. Odsetek inwestującyh obniżył się znacząco w porównaniu do roku 2012, ich liczba spadła o połowę (z 12% do 6% w 2013). Może być to m.in. pokłosie ubiegłorocznej afery Amber Gold, która spowodowała spadek zaufania do całego sektora finansowego. Ponadto medialne doniesienia o upadku kolejnych parabanków podtrzymują tą tendencję. Pogłębiający się kryzys zaufania do instytucji finansowych sprawia, że w zakresie inwestowania i oszczędzania ufamy jedynie sobie (34%), a za najbezpieczniejszy sposób lokowania pieniędzy uznajemy trzymanie gotówki w domu (15%) oraz kupno nieruchomości bądź ziemi (15%).

Magia gotówki

Wśród Polaków można zaobserwować niezwykłe wręcz przywiązanie do papierowego pieniądza, na co dzień posługuje się nim ponad połowa z nas. Czy jest jednak jakiś szczególny powód, dla którego przedkładamy gotówkę nad karty płatnicze? Okazuje się, że niekoniecznie. Działa tu stara dobra siła przyzwyczajenia. Aż 41% badanych nie potrafi odpowiedzieć dlaczego używa gotówki, inni, zapytani o to, wymieniają głównie wygodę i poczucie bezpieczeństwa, jakie daje im papierowy pieniądz. Znamienny jest fakt, że 17 % badanych deklaruje poczucie większej kontroli nad wydatkami, które zapewnia im gotówka. Zazwyczaj jednak są to osoby starsze, gorzej wykształcone, o niższych dochodach.

Postawy Polaków wobec oszczędzania to cykliczne badanie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, TNS Polska. Raport diagnozuje podejście Polaków do kwestii związanych m.in. z oszczędzaniem, emeryturą i inwestowaniem. Publikowany jest w ramach Tygodnia dla Oszczędzania, ogólnopolskiej akcji edukacyjnej, nawiązującej do Światowego Dnia Oszczędzania, obchodzonego na całym świecie 31 października. 

Zapraszamy do zapoznania się z raportem.

(Źródło: Fundacja Kronenberga)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie