Uczniowie o szkole XXI wieku (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
 
Rośnie zainteresowanie uczniów pogłębianiem wiedzy poza szkołą, przy wykorzystaniu dostępnych kursów e-learning. Badani uczniowie wskazują jednak na niedostateczną informację o istniejących na rynku kursach e-learning i warunkach korzystania z zajęć online. Są to dla nich podstawowe bariery w e-learningu. 
 
E-learning jest jednak pożądaną przez badanych uczniów metodą kształcenia. Uczniowie szkół średnich wyższych wskazują, że dzięki temu mogą uczyć się własnym tempem (51%), zdobywać dodatkowe punkty (49%) przy ubieganiu się o indeksy szkół wyższych (college’ów), pogłębiać swoją wiedzę i zainteresowania poza programem nauczania w szkole (44%). Identyczne wskazania podali uczniowie szkół średnich, uzupełniając je jeszcze o korzyść w postaci uzyskania dodatkowej pomocy przy poznawaniu materiału szkolnego.
 
III. Uczenie się oparte na zasobach cyfrowych 
W tym aspekcie nie chodzi oczywiście o jakieś niewielkie wykorzystanie zasobów cyfrowych, lecz o jak najczęstsze, zwłaszcza, że zasoby te są coraz bogatsze i obejmują wszystkie dziedziny edukacji i nauki.
 
Uczniowie chcieliby, aby w swoim życiu szkolnym mogli korzystać z edukacyjnych zasobów cyfrowych równie często jak w życiu prywatnym. Ponad 30% badanych z klas 7-12 korzysta z różnych narzędzi i testów online. 79% uczniów roczników 10-12 i 60% z roczników 7-9 wspiera się istniejącymi zasobami cyfrowymi w rozwiązywaniu zadań i pisaniu prac do szkoły. 
Jeśli chodzi o szkołę podstawową, ponad polowa uczniów klas 3-5 korzysta z gier edukacyjnych, 30% używa różnych narzędzi do tworzenia własnych prezentacji, pokazów, filmów lub stron internetowych do celów edukacyjnych. 
 
Poza szkołą, ponad 60% uczniów klas 10-12 i 65% uczniów klas 6-8 tworzy własne zasoby cyfrowe, wgrywa do serwisów internetowych własne filmy, podkasty, zdjęcia. 65% w grupie badanych roczników 3-5 gra online w rozmaite gry, ponad 40% spędza czas w trójwymiarowych serwisach wirtualnej rzeczywistości. Prawie 45% respondentów ze szkół średnich wyższych i 40% ze szkół średnich tworzy i kompiluje własne zasoby cyfrowych mediów. 
 
Jaka byłaby wartość dodana włączenia pracy z filmami wideo i grami online do rzeczywistości szkolnej? Najczęściej uczniowie przyznawali, że dzięki takiej wizualizacji problemu, byłoby im znacznie łatwiej zrozumieć zagadnienie, zdobyć więcej szczegółowych informacji, zaangażować się bardziej w zajęcia, a ponadto uczyniłoby to zajęcia bardziej interesującymi.
O korzyściach edukacyjnych płynących z grania są jednak przekonani również rodzice. 66% respondentów uważa, że granie pozwala rozwijać różne style uczenia się i zwiększa zaangażowanie uczniów w naukę. 57% uważa, że granie rozwija tak ważne umiejętności jak krytyczne myślenie czy rozwiązywanie problemów. 
 
Gorącym tematem dla uczniów okazują się być e-podręczniki. Uczniowie zapytani o to, jak powinien wyglądać taki podręcznik, wskazywali na takie jego cechy jak interaktywność, odpowiedni dobór treści, mechanizmy umożliwiające wspólne uczenie się w grupie oraz narzędzia personalizacji. Uczniowie podpowiadają, że aby taki podręcznik był pełnowartościowym narzędziem, powinny się w nim znaleźć również gry, narzędzia komunikacji z tutorami, narzędzia aktualizujące dane i adresy stron www, animacje i symulacje pozwalające lepiej zrozumieć treści.
 
Uczniowie chcieliby używać e-podręczników zgodnie z własnymi potrzebami, korzystając m.in. z takich narzędzi jak e-notatki, zakreślanie ważnych fragmentów, zapamiętywanie danych w wyszukiwarce, quizy, gry rozgrzewające umysły, narzędzia organizacji pracy, a nawet moduły umożliwiające doładowanie telefonów komórkowych. 
 
Takie narzędzia, jak e-podręczniki podobają się również rodzicom. 93% respondentów powiedziało, że chciałoby, aby ich dzieci używali takich podręczników w szkole, a 47% uważa, że byłaby to dla szkół dobra inwestycja, która zwiększy aktywność uczniów na zajęciach.
 
Świadomi cyfrowi tubylcy
 
Na podstawie opisanych badań można stwierdzić, że nie tylko mamy do czynienia z pokoleniem cyfrowych tubylców, lecz z pokoleniem młodzieży epoki cyfrowej, która jest świadoma znaczenia i potencjału narzędzi cyfrowych znajdujących się w ich dyspozycji. Wiedzą do czego one służą i jak je wykorzystać, aby się więcej nauczyć. Niestety my, dorośli, często nie zwracamy uwagi na to, co mówią uczniowie, uznając że wiemy lepiej (bo jesteśmy mądrzejsi, bardziej doświadczeni życiowo, itp.). Być może jest to błąd, który może stać się (stał się?) barierą w rozwoju nowoczesnej edukacji także w naszym kraju. 
 
Badań prowadzonych przez Project Tomorrow w Stanach Zjednoczonych nie sposób bagatelizować. Nie ma chyba drugich takich badań na świecie, które obejmowałyby zasięgiem tak wielką grupę uczniów i które dotyczyłyby wizji nowoczesnej edukacji. Jak zauważają organizatorzy badań w raporcie, „ci uczniowie mają w głowach plan, w jaki sposób możnaby skutecznie wykorzystać dostępne technologie, aby przyspieszyć rozwój uczniów i sprawić, że będą oni lepiej przygotowani do wyzwań czekających ich w przyszłości, no i oczywiście do... edukacji XXI wieku.“
 
Warto również w polskich szkołach stale pytać uczniów, w jaki sposób chcieliby się uczyć i jak można wykorzystać posiadane przez nich urządzenia cyfrowe, aby poprowadzić lekcje żywiej, ciekawiej, nowocześniej, zwiększając tym samym zainteresowanie i aktywność uczniów. Każdy nauczyciel powinien uświadomić sobie, że stojąc przed klasą, stoi przed grupą ekspertów od nowych technologii i jeśli tylko będzie chciał wykorzystać ich wiedzę, wystarczy kilka słów. Z pewnością może przynieść ro wiele dobrego. Nie bójmy się eksperymentować. 
 
(Źródło: eSchoolNews.com, opr. własne) 
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie