Międzynarodowy Dzień Kropki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kiedy Peter Reynolds napisał książkę "The Dot" nie myślał pewnie, że poruszy kropkowy świat i to dosłownie. Jest autorem i ilustratorem książek dla dzieci i młodzieży, zdobywcą wielu nagród. Książeczka The Dot opowiada o kropce, która zmieniła świat małej Vashti, albo o Vashti, która dzięki kropce uwierzyła w siebie. Książka została przetłumaczona na ponad dwadzieścia języków oraz wydana alfabetem Braille’a. Napisana jest bardzo oszczędnie, znakomite rysunki pozwalają nawet małym dzieciom, które nie potrafią czytać polubić dziewczynkę, główną bohaterkę utworu.fot. International Dot Day

Vashti jest małą nieśmiałą dziewczynką, która nie wierzy w swoje możliwości. Na lekcji plastyki nie miała pomysłu jak wyrazić siebie za pomocą znaczka. Uparcie twierdziła, że nie potrafi malować, a zamknięte farbki tylko ją irytowały. Nauczycielka cierpliwie czekała, aż Vasti podejmie próbę. Powiedziała do dziewczynki „Postaw znaczek, a zobaczysz dokąd cię przeniesie”. Vashti była niezadowolona, ale chciała jak najszybciej opuścić klasę, więc zniecierpliwiona postawiła kropkę na środku kartki i zaczęła się pakować. Nauczycielka popatrzyła na kropkę i zachwyciła się. Poprosiła o podpisanie dzieła. Nazajutrz, gdy Vashti weszła do klasy zobaczyła nad biurkiem nauczycielki swoją kropkę oprawioną w piękną pozłacaną ramkę. Była szczęśliwa, że jej kropka się spodobała, wisi w takim ważnym miejscu i wszyscy mogą ją podziwiać. Pomyślała sobie, że potrafi namalować jeszcze piękniejsze kropki i wszystkim to udowodni. Otworzyła pudełko z farbkami, i zaczęła swoją przygodę z malowaniem kropek.

Malowanie pochłonęło ją całkowicie, mieszała farby ze sobą, odkrywała nowe kolory, namalowała dziesiątki mniejszych, większych kropek. Wszyscy mogli podziwiać kropkowe obrazy Vashti na szkolnej wystawie, a dziewczynka z dumą przechadzała się korytarzem. Nagle zauważyła małego chłopca, który z zachwytem podziwiał kolorowe kropki na obrazach. Powiedział zasmucony, że Vashti tak pięknie maluje, a on nie potrafi narysować nawet prostej kreski. Vashti długo się nie zastanawiała, podała chłopcu kartkę i poprosiła by coś szybko narysował. Narysował to, co potrafił - zygzak. Vashti popatrzyła na obrazek z takim samym zachwytem, z jakim nauczycielka popatrzyła na jej pierwszą kropkę i poprosiła, by chłopiec podpisał swoje dzieło. Tak kończy się opowieść o dziewczynce, która dzięki mądrej nauczycielce uwierzyła w siebie, odkryła w sobie talent i odwagę.

Kropka z książeczki o Vashti stała się pretekstem do zorganizowania wielkiej światowej akcji - Międzynarodowego Dnia Kropki. Od pięciu lat 15 września obchodzi się International Dot Day. Jest to święto kreatywności, odwagi i zabawy. Uczniowie, nauczyciele, bibliotekarze, pracownicy instytucji kultury na całym świecie organizują tego dnia wiele działań, które pomagają dzieciom odkryć talenty, poznać ich mocne strony i je zaprezentować. Motywem przewodnim jest kropka. Powstają kropkowe dzieła sztuki, filmy animowane, matematyczne łamigłówki, labirynty, festiwale talentów. Powstała strona dotycząca obchodów Dnia Kropki, na której umieszczane są dzieła znanych osób, między innymi kanadyjskiego kosmonauty komandora Chrisa Hadfielda, malarzy, artystów,  oraz przygotowano komplet materiałów dla zarejestrowanych nauczycieli - plakaty, certyfikaty uczestnictwa, pomysły na działania - zobacz: http://www.thedotclub.org/dotday/get-inspired/resources oraz http://www.peterhreynolds.com/dot/dot_activities.html.

Rok temu po raz pierwszy zorganizowałam Dzień Kropki w swojej klasie. Dziewczynki założyły ubrania w kropki. Razem z uczniami obejrzeliśmy film i wymyślaliśmy swoje znaczki, które by nas charakteryzowały. W wielkich kropkach rysowaliśmy to, co dla nas najważniejsze w życiu- rodzina, przyjaźń, moje zwierzątko, zdrowie. Była okazja porozmawiać o tym, co to znaczy pięknie żyć. Pozwoliłam dzieciom okleić mnie kolorowymi kropkami i tak ozdobiona chodziłam cały dzień, nawet pełniąc dyżur na korytarzu. Wzbudzałam entuzjazm innych dzieci, a moi uczniowie byli szczęśliwi, że ich pani ma taki strój, jakby Vashti użyła swojego pędzelka. Napisaliśmy do Petera Reynoldsa i wysłaliśmy film. Ku naszej ogromnej uciesze dostaliśmy odpowiedź i gratulacje.

W tym roku postanowiłam zainteresować tym niecodziennym świętem innych nauczycieli, którzy współpracują ze mną na fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini. Byli zdziwieni - Święto Kropki? O co chodzi? Ale gdy obejrzeli wzruszający film, z entuzjazmem przystąpili do działań. Zarejestrowali się jako uczestnicy obchodów na stronie http://www.thedotclub.org/dotday/ i dołączyliśmy do grupy kropkowiczów z 82 krajów, znaleźliśmy się pośród ponad 1,2 mln uczestników. Są reprezentanci odległego Nepalu, Indii, Finlandii, Rumunii i wielu innych egzotycznych krajów świata.

Pierwszym punktem mojego planu było założenie bloga i zaproszenie chętnych nauczycieli. Potem przyszedł czas na wspólne planowanie działań, podawanie pomysłów, dzielenie się linkami do ciekawych stron. Założyłam wspólny dokument, wykorzystałam Google Docs. Od razu zdecydowaliśmy, że podajemy propozycje działań, korzystamy z propozycji innych, ale dowolnie organizujemy obchody tego święta w naszych szkołach i klasach. Nie wszyscy z nas mają zaawansowane umiejętności z zakresu stosowania nowoczesnych technologii, więc jest okazja by wspólnie się uczyć. Krzysztof Jaworski przetłumaczył tekst historyjki, Marta Florkiewicz-Borkowska zrobiła polskie napisy na filmie o Vasti. W aplikacji PosterMyQall oraz Pizap powstały plakaty informujące o akcjach.

Teraz jest czas na pracę z uczniami i zamieszczanie relacji. W tym roku 15 września przypada w niedzielę, dlatego można święto zorganizować 13 lub 16 września. W ciągu tygodnia blog zostanie zapełniony zdjęciami, prezentacjami i filmami, które powstały podczas obchodów Międzynarodowego Dnia Kropki w naszych szkołach. Będziemy podziwiać prace dzieci, pisać komentarze, chwalić się talentami naszych podopiecznych. Uczniowie będą mieli okazję zobaczyć swoje prace na tle innych, podziwiać talenty dzieci, które mieszkają daleko, ale dzięki Internetowi na tej jeden dzień połączyła ich Kropka. Kropka, która zmieniła Vashti i pozwala innym dzieciom odkrywać siebie. Ta Kropka nam, Superbelfrom, towarzyszyć będzie przez cały szkolny rok.

Zapraszamy na blog kropka-dot.blogspot.com.Tam znajdziecie nas na mapie w zakładce O nas oraz nasze działania podjęte z uczniami. Za rok 15 września jest kolejne Święto Kropki, bądźcie tego dnia w kropki.

A oto dyplom specjalny dla wszystkich uczestników:

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie i ambasadorem programu eTwinning. Niniejszy artykuł ukazał się w Blogu SuperBelfrów, zaś niniejszy tekst został zmodyfikowany przez Marcina Polaka; licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

W dziale "powody" dodałbym jeszcze punkt o tym,że jak ktoś dużo gada, to rośnie procent gadania bez ...
Stanisław napisał/a komentarz do Czym więcej mówisz, tym mniej cię słuchają
Mówienie jest łatwiejsze niż organizowanie aktywności innych, w tym uczniów. Dlatego tak łatwo wpada...
Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie