Sidebar

25
Śr, Cze

Mistrzowie kodowania w Warszawie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wczoraj w Centrum Nauki Kopernik odbył się Festiwal Projektów Mistrzów Kodowania – zakończenie pilotażowej edycji projektu edukacyjnego, którego celem jest popularyzowanie nauki programowania w polskich szkołach. Program „Mistrzowie Kodowania” skierowany jest do uczniów klas IV-VI szkół podstawowych.fot. MEN

Językiem, którego dzieci uczą się w ramach programu, jest Scratch – intuicyjny język, który pozwala uczniowi w sposób wizualny tworzyć gry, pokazy multimedialne, historyjki i inne projekty. Język ten, opracowany przez naukowców najlepszej uczelni technicznej świata, amerykańskiego Massachusetts Institute of Technology (MIT), pozwala uczniowi błyskawicznie zobaczyć efekty tworzenia swojego programu, podtrzymując jego motywację do dalszego zgłębiania tajników programowania.

Wieńczący pilotażową edycję programu Festiwal Projektów Mistrzów Kodowania był okazją do przeglądu kreatywnych prac programistycznych przygotowanych przez uczniów pod okiem nauczycieli: polonistów, matematyków, biologów, lingwistów, a także pedagogów prowadzących klasy I-III, opiekunów bibliotek i świetlic. W pierwszej edycji programu brały udział 34 szkoły - ok. 1500 uczniów szkół podstawowych oraz 75 nauczycieli. 

Podczas spotkania zwracano uwagę, że dzięki programowi jego uczestnicy rozwijają umiejętności analitycznego i logicznego myślenia, uczą się współpracy i kreatywności, zdobywając kompetencje potrzebne nie tylko do rozumienia otaczającego, cyfrowego świata, ale także przydatne na rynku pracy. Podkreślano również, że przygotowywany w ten sposób rozwój kompetencji cyfrowych, poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii w edukacji wspiera innowacje społeczne i ma istotne znaczenie dla budowania cyfrowej gospodarki opartej na wiedzy i kapitale intelektualnym.

fot. MEN

Z raportu „Nauka programowania w szkołach“ (maj 2013) wynika, że aż 85% pełnoletnich Polaków uważa, że nauka programowania przyniosłaby korzyści dla uczniów. Z taką opinią nie zgadza się zaledwie 9% ankietowanych. Pozostałe 6% nie posiada na ten temat wyrobionego zdania. Zapytani o korzyści wynikające z nauki programowania w szkole, respondenci najczęściej wymienili „wzrost szans na rynku pracy” - tę opcję zaznaczyło aż 92% ankietowanych. Na korzyści związane ze sprawniejszym korzystaniem z komputera lub innych urządzeń zwróciło uwagę 90% badanej grupy, minimalnie mniej, bo 89%, wskazało na powiązanie nauki programowania z rozwojem umiejętności logicznego myślenia.

Powody, dla których warto uczyć programowania już w szkole podstawowej dobrze podsumowuje poniższa infografika (dostępna także w PDF):

Pełen raport „Nauka programowania w szkołach. Czas na upgrade“ dostępny jest na stronie mistrzowiekodowania.pl.

Projekt organizowany przez Samsung Electronics Polska we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie oraz Stowarzyszeniem „Rodzice w Edukacji”.

Patronat nad programem edukacyjnym „Mistrzowie Kodowania” sprawują Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

(Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej, MistrzowieKodowania.pl, opr. własne)

Komentarze (0)
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie