Przestrzenie dobrostanu w szkołach – jak zmieniają się polskie placówki?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy przestrzeń szkolna może wpływać na samopoczucie i sukces uczniów i uczennic? 35 szkół w całej Polsce udowodniło, że tak! W ramach programu grantowego Razem w Klasie. Przestrzenie Dobrostanu przekształciły swoje otoczenie w bardziej przyjazne i komfortowe miejsca do nauki, integracji i odpoczynku. Dzięki wsparciu finansowemu i merytorycznemu Fundacji Szkoła z Klasą uczniowie i nauczyciele wspólnie projektowali i tworzyli przestrzenie szkolne, które odpowiadają na ich potrzeby i wyzwania codzienności.

Szkoły zmieniają się dla uczniów

Dzięki grantom w wysokości 8 tysięcy złotych każda z 35 szkół biorących udział w programie Razem w Klasie. Przestrzenie Dobrostanu mogła stworzyć przestrzenie sprzyjające dobrostanowi dzieci i młodzieży. Projekty zakładały aktywne zaangażowanie społeczności szkolnej – realizowane były przez zespoły projektowe składające się z dwóch osób nauczycielskich oraz minimum 18 uczniów i uczennic, z których ⅔ stanowiły dzieci i młodzież z Ukrainy. Program był skierowany do szkół z miejscowości do 30 tys. mieszkańców. Zmiany nie ograniczały się jedynie do  kosmetycznych ulepszeń – celem było realne dostosowanie przestrzeni do potrzeb młodzieży i stworzenie miejsc wspierających ich rozwój i integrację. 

W minionym roku powstały między innymi:

  • strefy relaksu i odpoczynku w bibliotekach, salach lekcyjnych i na korytarzach,
  • strefy ciszy, gdzie uczniowie mogą skupić się lub zregenerować siły,
  • strefy integracji, w których można spędzać czas na rozmowach, graniu w gry planszowe czy czytaniu książek,
  • miejsca odpoczynku na świeżym powietrzu w sąsiedztwie budynku szkolnego.

Uczniowie w roli projektantów zmian

To, co wyróżnia program Razem w Klasie. Przestrzenie Dobrostanu, to aktywne zaangażowanie młodzieży. Uczniowie i uczennice nie tylko uczestniczyli w realizacji projektów na każdym jego etapie, ale także podejmowali kluczowe decyzje – od planowania budżetu po projektowanie otoczenia. Dzięki temu mieli realny wpływ na swoje środowisko szkolne.

Dzięki takiemu projektowi wiele się można nauczyć. Byłam liderką grupy, musiałam organizować spotkania i pilnować terminów. Nauczyłam się odpowiedzialności za siebie i innych – mówi uczennica ze Środy Wielkopolskiej.

Najbardziej podobało mi się, że pomysły każdego z uczniów zostały wykorzystane w naszej Strefie Dobrostanu – dodaje uczennica z Józefosławia.

Wsparcie dla szkół

Program nie ograniczał się jedynie do wsparcia finansowego. Szkoły miały również dostęp do webinariów, warsztatów oraz indywidualnych konsultacji z ekspertami Fundacji Szkoła z Klasą. Wsparcie to pomagało w realizacji projektów w sposób partycypacyjny, angażujący całą społeczność szkolną.

Inspiracje na przyszłość

Program „Razem w Klasie. Przestrzenie Dobrostanu” już po raz drugi pokazał, jak ważne jest angażowanie uczniów w procesy decyzyjne dotyczące przestrzeni szkolnej. Tworzenie przyjaznych miejsc, które wspierają edukację i dobrostan, ma ogromne znaczenie dla budowania poczucia bezpieczeństwa i wspólnoty w szkołach. Zmiany wprowadzone przez uczestniczące szkoły mogą stać się inspiracją dla innych placówek, które chcą poprawić warunki nauki i integracji dzieci i młodzieży. Projekt nie tylko wpłynął na komfort codziennego funkcjonowania uczniów, ale także zintegrował społeczność szkolną, w tym uczniów i uczennice z Ukrainy, którzy wspólnie z polskimi rówieśnikami planowali i realizowali i dokumentowali zmiany.

To super uczucie widzieć, jak nasze pomysły stają się rzeczywistością – podkreśla uczennica z Biłgoraja.

Na podsumowanie efektów programu Fundacja Szkoła z Klasą zrealizowała filmy, dokumentujące przestrzenie z 3 różnych szkół grantowych: Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Środzie Wielkopolskiej, Szkole Podstawowej nr 2 w Mosinie oraz Zespole Szkół z Ukraińskim Językiem Nauczania w Górowie Iławeckim.

Filmy dostępne są do obejrzenia na kanale Fundacji Szkoła z Klasą na YouTube oraz na stronie internetowej.

***

Program Razem w Klasie. Przestrzenie Dobrostanu sfinansowany został przez Google.org za pośrednictwem Polskiego Funduszu Organizacji Pozarządowych (POP Fund).

 

(Źródło: Fundacja Szkoła z Klasą)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie