O świecie drzew

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świat ewoluuje szybko: nowe pokolenie potrzebuje nowych metod nauczania. Uczenie się przez doświadczenie pozwala uczniom przyswajać wiedzę w prawdziwym życiu. Najlepszą nauką jest sytuacja, gdy dzieci czują i doświadczają wszystkiego samodzielnie. Poprzez eksperymenty, badania, aktywne i przydatne zajęcia uczniowie poznają otaczający ich świat, co zachęca do osiągania wyższych wyników w nauce i chęci do nauki. Dobrym początkiem jest odkrywanie świata drzew.

Zapraszamy do korzystania ze strony internetowej, która powstawała w ramach dwuletniego międzynarodowego projektu Erasmus + „Discover the World of the Tree” (Odkryj świat drzew) dla uczniów klas 1-4 szkół z Polski, Litwy, Grecji i Łotwy. To źródło różnorodnych pomysłów w kolorowej grafice przygotowanych i zrealizowanych przez uczniów i nauczycieli z czterech krajów, związanych z zagadnieniami szeroko pojętego świata drzew. Koordynowana w języku angielskim przez przedstawicieli Litwy jest bazą międzynarodowych materiałów zarówno dla nauczycieli i uczniów, jak i wszystkich osób, które wspomagają i organizują różnorodne aktywności dla dzieci. Zamieszczone na niej materiały podzielono na pięć kategorii:

  • fakty,
  • prace plastyczne,
  • kultura,
  • doświadczenia,
  • gry.

W każdej z zakładek umieszczono opisy wraz ze zdjęciami pomysłów, zrealizowanych nie tylko na lekcjach w ławce, ale także w trakcie spacerów, wycieczek, zajęć w świetlicy szkolnej oraz integracyjnych. Warto zajrzeć na stronę i się zainspirować! Niektóre materiały, np. Pictogram of trees nauczyciele wykorzystują na lekcjach informatyki, logopedii lub na zajęciach terapii pedagogicznej. Gra Tic Tac-Toe, której celem jest m. in. logiczne i strategiczne myślenie, może być również wykorzystana przez logopedę. Na przykład nauczyciel Zespołu Szkół Jezuitów w Gdyni zaadaptował ją do trenowania prawidłowej artykulacji - na planszy umieścił obrazki z głoską „sz”, a dziecko musiało prawidłowo nazwać obrazek, aby wykonać ruch i zaznaczyć pole swoim pionkiem.

Nauczyciele, którzy korzystali już z tej strony, twierdzą, że zamieszczone materiały są nie tylko przydatne, ale również piękne i z chęcią będą korzystać z nich w przyszłości. Ich zdaniem strona jest intuicyjna w nawigacji a opisy są jasne i zrozumiałe. Dla osób, które nie znają dobrze języka angielskiego, pomocne są liczne zdjęcia przy każdym z zagadnień.

Nietuzinkowe sposoby realizacji tematów związanych z drzewami można wykorzystać na lekcjach dotyczących zagadnień m.in. biologii, przyrody, geografii, informatyki oraz na godzinach wychowawczych. Celem jest pobudzenie dzieci do własnych obserwacji i doświadczeń przyrodniczych, a przez to pokochania przyrody i troski o nią.

Projekt był dedykowany klasom najmłodszym, jednak zaangażowali się weń także starsi uczniowie, dlatego zachęcamy by z materiałów umieszczonych na stronie korzystali również nauczyciela uczący w klasach starszych.

 

Notka o autorce: Bogumiła Kochańska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkół Jezuitów w Gdyni.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie