O dobrostanie w szkole

fot. Fundacja Szkoła z Klasą

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Brak równowagi, rozproszenie i multitasking to chleb powszedni wszystkich członków i członkiń szkolnej społeczności. Lekcje, na których trudno się skupić, hałas na przerwach, relacje z rówieśnikami i współpracownikami, stresujący test czy świadomość, że zbliża się koniec roku szkolnego, pełen sprawdzianów i egzaminów. Przebodźcowany mózg nie odpuszcza. Analizuje każde zdarzenie, nie skupia się na efektywnym działaniu, traci poczucie sprawczości. Pojawia się zmęczenie, a czasem nawet wypalenie. Jak temu zaradzić? Fundacja Szkoła z Klasą w ramach Szkoły Dobrostanu zachęca do szczególnej troski o dobrostan psychiczny osób nauczających i praktykowanie na co dzień uważności. Czy w szkole jest miejsce dla mindfulness?

Mindfulness kojarzy się z motywacyjnym hasłem z nagłówków w luksusowych magazynach i okładek poradników psychologicznych, obiecującym spokój ducha oraz wytyczającym drogę do życiowych i zawodowych sukcesów. Tymczasem eksperci i ekspertki Fundacji z Klasą oraz edukatorzy uczestniczący w inicjowanych przez nią programach zwracają uwagę, że to niezwykle wartościowa umiejętność. To praktyka, której opanowanie daje nauczycielkom i nauczycielom szereg narzędzi, niezbędnych w życiu poza murami szkoły, a także w pracy z uczniami i uczennicami. Według badań aż 47 % czasu nasz umysł myśli o czymś innym niż czynności, które aktualnie wykonujemy, co wpływa na brak poczucia szczęścia. Trening uważności pomaga skupić się na sobie. Uczy, jak skoncentrować się, zrozumieć i nie oceniać tego, co się dzieje z ciałem i emocjami w momentach największego rozproszenia. Daje narzędzia do przyjrzenia się im, wyciszania w momentach, kiedy potrzebne jest skoncentrowanie na działaniach. Osoby tworzące program namawiają nauczycieli i nauczycielki: „potraktuj się łagodnie i z życzliwością. Pozwól sobie pomóc, by móc skutecznie pomagać innym”.

Wprowadzenie treningu uważności jako elementu codziennej praktyki nauczycielek i nauczycieli jest wyrazem troski o zdrowie psychiczne i dobrostan wszystkich członków szkolnej społeczności. To jeden z obszarów działalności Fundacji Szkoła z Klasą i clue Szkoły Dobrostanu. Bo choć dużo mówi się o trudnościach i psychicznym obciążeniu, z jakimi w życiu szkolnym mierzą się uczniowie i uczennice, znacznie rzadziej porusza się te zagadnienia w kontekście grona nauczycielskiego. Szkoła Dobrostanu, której częścią jest projekt Krople Uważności, wspiera edukatorów we wzmacnianiu zarówno zdrowia psychicznego uczniów, jak i w zadbaniu o siebie samych. Na projekt Krople Uważności składa się 8-tygodniowy kurs mindfulness dla nauczyciela, mentoring wokół pracy z klasą oraz materiały edukacyjne nazwane (S)pokojem nauczycielskim, realizowane we współpracy z Fundacją Edumind Uważność w Edukacji.

W Kroplach Uważności powstał też pakiet 40 dwustronnych pięknie ilustrowanych kart, zawierających drobne ćwiczenia do wykonania w każdym momencie dnia – w drodze do pracy, na spacerze, w domu, po męczącym dniu, a także w klasie. Część z nich zawiera propozycje konkretnych praktyk uważności, a część ma przestrzeń na dopisanie własnych propozycji. Wielowarstwowe w przekazie grafiki przygotowała Marta Ruszkowska, malarka i ilustratorka książek nominowana do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy. Karty mogą być używane przez nauczycieli i nauczycielki indywidualnie, ale też podczas zajęć z dziećmi i młodzieżą. Nauczycielom pomogą w zrelaksowaniu się i wyciszeniu oraz w rozmowie o odczuciach i refleksjach. A osiągnięcie własnego spokoju i równowagi ułatwi przyjrzenie się problemom i potrzebom uczniów, wspieranie ich dążeń oraz dialog, pełen zrozumienia i akceptacji, pozbawiony osądzania.

Użycie kart wspomaga praktykę uważności, która stoi na straży systemu nerwowego – daje narzędzia do opanowania emocji, pozwala skoncentrować się na działaniu, być życzliwym wobec siebie i innych. Kilka minut praktyki uważności dziennie umożliwia oglądanie z dystansu tego, co się dzieje. Daje także umiejętność świadomego radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Wszystko po to, by móc budować własny dobrostan, a jednocześnie wspomóc dzieci i młodzież w nauce, relacjach z innymi, pokonywaniu stresu i zniechęcenia czy rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych. Tak, aby każda osoba w szkolnej społeczności pogłębiła rozumienie siebie, zyskała poczucie sensu i radości.

Krople Uważności to projekt realizowany przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind Uważność w Edukacji dzięki finansowaniu AstraZeneca Young Health Programme.

Koncepcja kart: Agnieszka Krawczak-Chmielecka
Koordynacja: Anna Nowacka
Opracowanie praktyk: Anna Nowacka, Natalia Dyck
Redakcja: Katarzyna Radzikowska
Rysunki: Marta Ruszkowska
Opracowanie graficzne: Robert Semik
Do rysunków zostały wykorzystane zdjęcia na wolnej licencji Pixabay.

Informacje dotyczące „Szkoły dobrostanu” można znaleźć na stronie: https://rozmawiajzklasa.szkolazklasa.org.pl/

(Źródło: Fundacja Szkoła z Klasą)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie