Historia w ożywionych obrazach

fot. WFDiF

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Popularność filmików i multimediów wśród młodzieży skłania do szerszego wykorzystania tych narzędzi w edukacji. Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych przygotowała projekt filmowo-edukacyjny zatytułowany pt. „Historia w ożywionych obrazach”. To seria krótkich filmów edukacyjnych opowiadająca o ważnych wydarzeniach historycznych poprzez ożywione dzieła malarstwa historycznego.

Pierwsza część serii została poświęcona słynnym obrazom Jana Matejki. Druga nosi tytuł „Polska Niepodległa” i poprzez malarstwo oraz grafikę opowiada o dążeniach Polaków do odzyskania niepodległości. Dzięki pracy wybitnych twórców na ekranie ożywają m.in.: Tadeusz Rejtan, Tadeusz Kościuszko, Emilia Plater, żołnierze spod Olszynki Grochowskiej, bohaterowie Powstania Styczniowego, szwoleżerowie z czasów Księstwa Warszawskiego, rewolucjoniści z 1905 roku, a także Józef Piłsudski na czele podległych mu oddziałów strzeleckich, które dały początek Legionom.

Reżyserem i scenarzystą całego cyklu jest Marek Brodzki. W rolach historycznych bohaterów występują znakomici polscy aktorzy, m.in: Marcin Bosak, Mateusz Damięcki, Tomasz Schimscheiner, Marcin Hycnar, Michał Czernecki, Andrzej Deskur, Phillippe Tłokiński, Magdalena Osińska oraz Kamil Szeptycki. Autorami zdjęć są Arek Tomiak i Paweł Flis.

Spektakularna scenografia autorstwa Marka Warszewskiego i barwne kostiumy Katarzyny Lewińskiej przenoszą widzów do przeszłości, pozwalając niejako wejść do wnętrza obrazu, przyjrzeć się jego bohaterom, usłyszeć ich rozmowy i poznać kontekst historyczny wydarzeń uwiecznionych przez artystę. Każdej historii fabularnej towarzyszy komentarz narratora, wybitnego polskiego aktora Olgierda Łukaszewicza, który opowiada o historycznym tle wydarzeń przedstawionych w filmie.

Obie części serii powstały przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Cykl „Polska Niepodległa – Historia w ożywionych obrazach” zrealizowano w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017-2022.

Wydaniu zbioru filmów na DVD towarzyszy akcja edukacyjna skierowana do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Na materiały składają się rzetelnie, ale i nowocześnie opracowane scenariusze lekcji wraz z zestawami zadań, kartami pracy, materiałami źródłowymi oraz prezentacjami multimedialnymi. Ich autorami są Ewa Olkuśnik oraz dr Marek Olkuśnik. Ponadto, wśród materiałów znajduje się zestaw zagadnień z zakresu edukacji filmowej, opracowany w oparciu o reportaż z planu filmowego. Autorem tego opracowania jest Michał J. Zabłocki. Projekt skierowany jest zatem nie tylko do nauczycieli historii, czy wiedzy o społeczeństwie, ale również wychowawców klas ogólnych, jak również profilowanych, zajmujących się szeroko pojętą kulturą. Baza edukacyjna "Historia w ożywionych obrazach" uzyskała patronat Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz honorowy patronat Minister Edukacji Narodowej.

Materiały dydaktyczne do bezpłatnego pobrania znajdują się na stronie https://edukacja.wfdif.pl/material/polska-niepodlegla po uprzednim zalogowaniu.

Od 1 października 2018 roku w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych na ul. Chełmskiej 21 można zwiedzać wystawę pt. „Jak powstaje film? O kulisach realizacji cyklu „Polska Niepodległa – Historia w ożywionych obrazach”. Ekspozycja jest wzbogacona o specjalne pokazy VR (ang. virtual reality), a wstęp na nią jest również bezpłatny.

 

(Źródło: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie