Lekcje na podstawie komiksów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Żyjemy w czasach gospodarczo bardzo niespokojnych. Patrząc na rosnące ceny, niepokojące doniesienia z Grecji, Węgier, czy Włoch i jednocześnie słuchając w mediach zapewnień, że jesteśmy nadal wspaniałą „zieloną wyspą“ na wzburzonym oceanie, powinniśmy zadać sobie pytanie, czy nie warto – tak na wszelki wypadek – pouczyć trochę więcej młodzieży na temat gospodarki i rynku pracy, na który przecież nieuchronnie w końcu trafią.(C) FOR

Myślę, że warto w ramach różnych przedmiotów w szkole sięgać do materiałów poświęconych gospodarce i dodawać uczniom w ten sposób trochę wiedzy z życia wziętej, która może im się przydać. Aby jednak nauka ekonomii nie przerażała, a była przyjemnością, warto skorzystać z wielu ciekawych narzędzi edukacyjnych, których w Polsce akurat nie brakuje w obszarze edukacji ekonomicznej. Można do nich zaliczyć na przykład kursy e-learning w NBPortal.pl, filmy animowane Fundacji Nauka i Wiedza pt. Podstawowe pojęcia ekonomiczne, albo opracowany niedawno przez metodyków Ośrodka Rozwoju Edukacji przy współpracy z ekonomistami Forum Obywatelskiego Rozwoju pakiet scenariuszy lekcji, które powstały na bazie najlepszych komiksów i animacji, które zwyciężyły w III edycji konkursu zorganizowanego przez FOR i Bank Zachodni WBK w 2011 r. Honorowy Patronat nad projektem objęła Minister Edukacji Narodowej.

Dla nauczycieli przygotowano bezpłatny egzemplarz antologii z komiksami oraz płytę CD z komiksami w wersji do druku, animacjami i scenariuszami lekcji. Są one zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (wiedza o społeczeństwie i podstawy przedsiębiorczości). Wiele z tematów dotyczy spraw bardzo aktualnych, o których codziennie słyszymy w mediach:

  • Z budżetu, czyli z naszych podatków - o absurdalnych wydatkach?
  • Wydatki budżetowe - absurdalne czy niezbędne?
  • Zadłużone państwa - u progu bankructwa?
  • Korzystamy czy tracimy na integracji z Unią?
  • Polskie rolnictwo w Unii Europejskiej.
  • Od czego zależeć będzie Twoja emerytura?
  • Myślałeś o emeryturze?
  • Dobre prawo to lepszy rozwój
  • Co przeszkadza biznesowi?
  • Państwo przyjazne dla przedsiębiorców?

Warto się zainteresować pakietem, choćby też z tego powodu, że komiks jest popularny wśród młodzieży, a pewnie niewiele lekcji realizowanych jest na podstawie czy w oparciu o lekturę komiksów. Więcej informacji na stronie Fundacji FOR.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie