Wizualizery na lekcjach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
nowe technologie w edukacjiTablica, kreda i pomoce naukowe w postaci globusa, czy ludzkiego szkieletu na stojaku nie wystarczą by zatrzymać uwagę uczniów. Przygotowanie materiałów na planszach lub foliach wymaga nakładu pracy, a tego typu pomoce łatwo ulegają zniszczeniu w trakcie użytkowania. Można jednak skorzystać z prostych, nowoczesnych narzędzi, które pomogą zilustrować dane zagadnienie.
 
Dobrym rozwiązaniem dla szkół jest zakup sprzętu do komunikacji wizualnej. Wiedza przekazana uczniom za pomocą obrazów w większym stopniu zaabsorbuje ich uwagę, aniżeli monotonny wykład. Nauczycielom natomiast umożliwi prezentowanie materiału zachowanego w wersji elektronicznej, który łatwo odtwarzać, edytować, przekazywać dalej np. za pomocą poczty elektronicznej.

Jeśli chcemy zaoszczędzić czas lekcyjny szczególną uwagę należy zwrócić na wagę i mobilność wyposażenia szkolnego. Produkty powinny być lekkie i łatwe do przenoszenia, a więc wyposażone w podstawy na kółkach, uchwyty. Dzięki temu będzie z nich mogło korzystać wielu nauczycieli, w różnych klasach. Jeśli szkoła chce długo cieszyć się użytkowaniem sprzętu, przy zakupie produktów należy zwrócić uwagę na ich solidne wykonane i trwałość materiałów, a także gwarancję.

Nowoczesne urządzenia, za pomocą których nauczyciele mogą zwiększyć zainteresowanie i percepcję uczniów to wizualizery. Przykładowo wizualizery AVerMedia wyposażone są w zintegrowaną kamerę wideo. Podłączając do niego projektor można na dużym ekranie pokazać uczniom pomoce dydaktyczne, zarówno w formie wydruków jaki i trójwymiarowych przedmiotów. Dzięki temu każdy uczestnik zajęć może w tym samym momencie dokładnie obejrzeć np. wyżłobienie w skale, czy cenną monetę. W ten sposób prezentowane pomoce pozostają cały czas pod opieką prowadzącego i nie są narażone na zniszczenie przez przekazywanie ich z rąk do rąk. Przy pomocy podświetlanego pulpitu (lightbox) jest możliwość wyświetlenia slajdów przygotowanych na foliach, a także zdjęć rentgenowskich - np. podczas lekcji na temat szkieletu człowieka. Z kolei podłączając wizualizer do mikroskopu, każdy uczeń obecny na sali może zobaczyć budowę skórki cebuli, czy strukturę włosa.

Obrazowanie wiedzy w trakcje trwania zajęć lekcyjnych odgrywa ważną rolę. Widząc zachodzące procesy uczniowie angażują się emocjonalnie w zajęcia, przez co łatwiej zapamiętują materiał. Nauczyciele, poprzez przygotowanie materiałów w wersji elektronicznej, mogą je wielokrotnie powielać i dowolnie modyfikować.

Powinniśmy coraz większą uwagę zwracać na projektowanie przestrzeni edukacyjnej, nie tylko od strony architektonicznej, ekologicznej, ergonomicznej, ale i urządzeń, które powinny znajdować się na wyposażeniu szkół w XXI wieku. Taki cel postawili sobie organizatorzy trzeciej edycji ogólnopolskiego konkursu plastycznego „Klasa ze Snów”, którego patronem medialnym jest Edunews.pl. W tym roku Jury przy ocenianiu prac zwróci szczególną uwagę na wykorzystanie w projektach jak największej ilości materiałów ekologicznych. Prace należy przesyłać do 31 grudnia 2009 (decyduje data stempla pocztowego). Na zwycięskie szkoły czekają cenne zestawy multimedialne, które uatrakcyjnią zajęcia prowadzone w szkole. Więcej informacji na stronie: www.klasazesnow.pl
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie