Nie w pełni wykorzystujemy możliwości Internetu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

narzędzia edukacyjneDane Eurostatu z badań gospodarstw i przedsiębiorstw dotyczące korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w UE nie są optymistyczne, gdy przyjrzymy się umiejętnościom mieszkańców związanym z wykorzystywaniem komputerów i Internetu. Pozwalają jednak ocenić stopień rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Europie.

 

Wśród użytkowników Internetu dominują umiejętności podstawowe, zaś te związane z aktywnym współtworzeniem globalnych zasobów informacyjno-edukacyjnych znajdują się na marginesie. Mimo ogromnego szumu marketingowego wokół pojęcia Web 2.0 i powstawania tysięcy serwisów społecznościowych, wydaje się, że mimo wszystko świadomość użytkowników Internetu w zakresie możliwości jakie stwarza im sieć, jest na niskim poziomie. Coraz częściej wprawdzie mówi się o następnej generacji serwisów internetowych – Web 3.0, ale zdecydowana większość Internautów nie korzysta jeszcze w pełni z narzędzi, które są dostępne już dziś.

Z badań Eurostatu wynika, że o ile większość użytkowników Internetu w Unii Europejskiej potrafi już używać wyszukiwarki internetowej (sic!) i wysyłać e-maile z załącznikami, to w pozostałych przypadkach z tymi umiejętnościami nie jest już najlepiej. Przykładowo tylko co czwarty Internauta potrafi brać udział w czatach i formach dyskusyjnych, 13% używa programów do wymiany plików (P2P), a jedynie co dziesiąty potrafi założyć stronę internetową. Jeżeli do tej ostatniej grupy zalicza się również tworzenie blogów i w ogóle – zasobów informacyjnych czy edukacyjnych – to należy zadać sobie pytanie, czy faktycznie tzw. luka cyfrowa nie jest większa niż nam mogłoby się wydawać.

społeczeństwo informacyjne

Rysunek 1. Umiejętności związane z wykorzystaniem komputera i Internetu (EU27, 2007)

Być może należałoby zatem podjąć szerzej zakrojone powszechne działania edukacyjne, dzięki którym więcej osób mogłoby nauczyć się wykorzystywać potencjał Internetu do realizacji swoich celów osobistych i zawodowych.

Zamieszczony w YouTube film promocyjny twórców serwisu internetowego MMSILESIA.pl jest dobrą ilustracją możliwości, jakie stwarza Internet w codziennej praktyce. Obrazuje istotę aktywności w Internecie – każdy z nas może być współtwórcą informacji, każdy może wymieniać się informacją i wiedzą, każdy może współpracować z innymi, aby tworzyć wartościowe zasoby informacyjne Internetu.



Prezentowany film dotyczy współtworzenia zasobów informacyjnych, ale w taki sam sposób można stworzyć ciekawy serwis edukacyjny (czego dowodem może być też EDUNEWS.PL).

Jak mogę wykorzystać Internet w edukacji? Sieć Internetu daje możliwość nie tylko „biernego” korzystania z tworzonych przez inne osoby i instytucje zasobów edukacyjnych. Dzięki nowym osiągnięciom technologicznym powstały (i powstają) społeczności internetowe, które nadały nowy wymiar edukacji. Dają one możliwość wielokierunkowej komunikacji i wymiany wiedzy w ramach, co umożliwia m.in.: tworzenie przydatnych dla ogółu Internautów zasobów wiedzy (np. Wikipedia), realizację lekcji lub warsztatów, seminariów, konferencji na żywo (kursy e-learning lub webcasty), współtworzenia projektów edukacyjnych w Internecie (tu dobrym przykładem jest TeacherTube), a w najbardziej zaawansowanych formach także powstawanie uczelni i szkół wirtualnych.

Aby zacząć w pełni korzystać z możliwości Internetu jako narzędzia rozwoju, potrzebujemy jednak zmienić podejście.  Jeżeli traktuję Internet jako narzędzie edukacji, muszę nie tylko korzystać z tego zasobu wiedzy, ale także dodawać coś od siebie (opracowania, nagrania, filmy edukacyjne) i dzielić się swoją wiedzą z innymi użytkownikami Internetu. W społeczeństwie wiedzy będą to umiejętności podstawowe i po prostu niezbędne.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie