Wystartował projekt „Finanse.mp3 - Edukacja młodych konsumentów finansowych”. Inicjatywa jest skierowana do warszawskich gimnazjalistów, a jej głównym celem jest zmobilizowanie warszawskiej młodzieży do dzielenia się wiedzą o skutecznych sposobach gospodarowania własnymi środkami finansowymi. Organizatorem projektu jest Fundacja Teraz Edukacja.
Najważniejszym elementem projektu jest konkurs na najlepsze nagranie w popularnym wśród młodzieży formacie .mp3, poświęcone tematom związanym z pieniądzem i zarządzaniem własnym budżetem, które są ważne dla młodych ludzi wchodzących w świat finansów.
Projekt powstał z myślą o młodych konsumentach, którzy często dysponują już własnymi pieniędzmi (również zarobionymi), ale jednocześnie nie posiadają podstawowej wiedzy finansowej, która pozwoliłaby im racjonalnie nimi zarządzać. Program gimnazjum nie obejmuje zajęć z finansów osobistych, przekazywane są tylko ogólne informacje na temat życia gospodarczego i przedsiębiorczości, a informacje w internecie zazwyczaj nie są dostosowane do potrzeb nastolatków. Tymczasem jak dowodzą badania psychologów, wiek 13-15 lat jest kluczowy dla kształtowania świadomości finansowej człowieka. Wiedza i umiejętności nabyte w tym okresie przydają się na całe życie.
Z myślą o gimnazjalistach organizatorzy akcji przygotowali zasób przydatnych porad oraz multimediów dostępny w serwisie www.edukacjakonsumencka.pl. Zawiera on przegląd najważniejszych tematów dotyczących finansów, które mogą i powinny zainteresować każdego młodego człowieka. W oparciu o te materiały oraz własne pomysły, gimnazjaliści mogą przygotować własne nagrania o tematyce finansowej, czyli popularne mp-trójki. Formuła zadania pozwala na nieograniczoną kreatywność uczestników – podstawą jest dobry pomysł, a urządzenie nagrywające gimnazjaliści znajdą… we własnej kieszeni – wystarczy przecież, że sięgną po telefon komórkowy!
Nagranie o długości nie przekraczającej 2 minut może przyjąć różnorodną formę – wywiadu, sondy ulicznej, mini-słuchowiska, piosenki, własnego komentarza, itp. Kapituła konkursu szczególną uwagę zwracać będzie na oryginalność pomysłu oraz na wartość merytoryczną nadesłanych prac. Jeden uczestnik może nadesłać tylko jedną propozycję do konkursu.
![Poznaj dziesięć finansowych przykazań! Poznaj dziesięć finansowych przykazań!](/images/stories/mp3_3.jpg)
Konkurs trwa od 21 września do 30 listopada 2009 r. a jego wyniki zostaną ogłoszone 14 grudnia. Szczegóły dotyczące nagród oraz regulamin konkursu znajduje się na stronie www.edukacjakonsumencka.pl
Nastolatki w finansowej dżungli
Dzięki zgłoszonym nagraniom, w projekcie Finanse.mp3 zostaną stworzone zasoby podkastów, z którzy korzystać będą nie tylko inni młodzi ludzie, ale cała społeczność internetowa. Podkasty to krótkie nagrania edukacyjne, które są jedną z nowoczesnych i najefektywniejszych pomocy dydaktycznych. Na całym świecie zasoby takich nagrań liczone są w milionach, jednak w Polsce jest to narzędzie stosunkowo mało wykorzystywane w szeroko rozumianej edukacji (przez całe życie). Tymczasem edukacja w erze cyfrowej powinna zawsze podążać za upodobaniami i stylem życia osób uczących się. Gimnazjaliści najłatwiej zdobędą wiedzę finansową ucząc się metodą P2P (z ang. peer to peer, rówieśnik do rówieśnika), czyli bezpośrednio od swoich kolegów.
![Wiesz jak nie tracić pieniędzy? Opowiedz innym! Wiesz jak nie tracić pieniędzy? Opowiedz innym!](/images/stories/mp3_2.jpg)
Powodem niepopularnosci oszczędzania jest często nieznajomość podstawowych pojęć z dziedziny finansów oraz zasad działania mechanizmów rynkowych. Dlatego celem projektu Finanse.mp3 jest edukacja ekonomiczna młodych osób i przygotowanie ich do roli odpowiedzialnych i racjonalnych konsumentów finansowych, którymi niedługo zostaną. Takim narzędziem i zasobem wiedzy, które służy temu celowi, jest dostępny w portalu www.edukacjakonsumencka.pl Poradnik Twoje Finanse przygotowany specjalnie z myślą o osobach w wieku 13-15 lat. Zawiera on wskazówki dotyczące tego jak dysponować własnymi pieniędzmi, oszczędzać oraz być kreatywnym i przedsiębiorczym.
Projekt został dofinansowany ze środków m.st. Warszawy. Realizowany jest pod patronatem Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji. Patronem merytorycznym projektu jest Edunews.pl.
Ostatnie komentarze