Z życia wzięte… do edukacji wczesnoszkolnej

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Są wakacje. Leżę na kamienistej plaży w Czarnogórze. Od kilku dni parzę sobie stopy białymi, gładkimi kamieniami. W pewnej chwili uświadamiam sobie, że doskonale nadawałyby się do pisania po nich. Zbieram je do pudełka. Tyle, ilu mam uczniów i kilka zapasowych. Za miesiąc - w dzień rozpoczęcia roku - uczniowie znajdują je zapakowane w kolorową bibułkę, z napisem “Witaj w 1. klasie!”. Po roku, na zakończenie 1.klasy, gdy się rozstajemy, niektórzy nadal będą nosić je w piórnikach.

W obecnych czasach jako nauczyciele i edukatorzy mamy ogromne możliwości pozyskiwania gotowych materiałów do pracy. Przygotowywane są i udostępniane do wykorzystania scenariusze, karty pracy, materiały multimedialne czy książki. To ogromne ułatwienie, bo tak naprawdę niemal każdy pomysł jest możliwy do zrealizowania. Pomoce są na wyciągnięcie ręki.

W tym morzu możliwości warto jednak pamiętać o własnych doświadczeniach i o tym, że pomysły na ciekawe zajęcia tak naprawdę nas otaczają. Nasze życie może być doskonałą inspiracją do przeprowadzenia z dziećmi zajęć.

Każdy wyjazd, wyjście czy spotkanie może być okazją do poruszenia danego tematu w szkole. Czasem wystarczy drobnostka, pamiątka przywieziona z podróży czy wyjścia na koncert. Czasem ulotka, plakat czy bilet. Można rozmawiać o matematyce, można inspirować się nimi przy tworzeniu prac plastycznych. Mogą być okazją do rozmowy czy dyskusji na ważne tematy. Zdjęcia i filmy zrobione w czasie wyjazdów są dla nich bardziej inspirujące niż te znalezione w podręczniku. Stają się doskonałym uzupełnieniem materiału, który posiadam. Lubię czytać uczniom książki spoza listy lektur, przynoszę te, które lubię. Doceniają to i chętnie pracują z tekstem.

Jeśli coś przeżywamy, to wyzwala to w nas emocje. Przekazujemy je osobom, z którymi dzielimy się przeżyciami. Skoro robimy to w prywatnym życiu, czemu nie skorzystać czasem z tej okazji w sali lekcyjnej? Z moich obserwacji wynika, że dzieci (podobnie zresztą dorośli) osobiste doświadczenia osoby prowadzącej zajęcia, tutaj swojej nauczycielki czy nauczyciela, przeżywają dużo silniej niż materiał, z którym nic ich nie łączy.

Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022, po… więcej inspiracji! –

I jeszcze skecznotka do wystąpienia autorstwa Vitii Hoffmann:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Sabina Piłat jest edukatorką, nauczycielką, youtuberką i podróżniczką. Twórczyni kanału YouTube z filmami edukacyjnymi "Nauka w plecaku". Trenerka i twórczyni materiałów, publikacji oraz projektów edukacyjnych. Pracę z dziećmi opiera na obopólnej pasji i zaangażowaniu w proces nauczania-uczenia się. Należy do grupy Superbelfrzy Mini.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie