To nie jest już zwykła gra...

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
gry edukacyjneGry dostępne w sieci przestają być tylko formą rozrywki. Coraz częściej pozytywne doświadczenia graczy wyniesione z wirtualnego świata gier, dają możliwość młodym ludziom zmiany rzeczywistego świata na lepszy. Przynajmniej taka idea przyświeca rozwojowi tzw. poważnych gier, gdy dotyczą one tematyki ochrony środowiska naturalnego czy kary śmierci.
 
Ludzie przyzwyczaili się myśleć o grach jako o formie rozrywki. Ale ten format ma do zaoferowania o wiele więcej, do czego przekonuje Suzanne Seggerman, prezes i współtwórczyni organizacji Games4Change w Nowym Jorku. „Mamy mnóstwo książek i filmów na tak popularne tematy jak globalizacja, ubóstwo, środowisko – nie ma żadnych powodów, aby tymi tematami nie zajmowały się również gry. Gry nie muszą być tylko zabawą, one muszą nas wciągać” – przekonuje.

Gry sprawdzają się w coraz to nowych obszarach edukacji. Była sędzia amerykańskiego Sądu Najwyższego Sandra D. O’Connor wykorzystuje gry w nauczaniu prawa, dając graczom zadania pełnienia funkcji sędziego. Projekt powstaje na stronie www.ourcourts.org i ma zostać w pełni uruchomiony w 2009 r. W lipcu brytyjski oddział UNHCR (Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców) uruchomił z kolei grę Against All Odds, w której gracz może sprawdzić się czy potrafiłby przeżyć we wrogim świecie jako uciekinier. Z kolei Suzana Ruiz, pomysłodawczyni gry Darfur is Dying, w którą zagrało już ponad 1 milion osób online, pracuje obecnie nad nowym pomysłem – związanym z funkcjonowaniem wymiaru sprawiedliwości i więziennictwa w stanie Tennessee, chcąc w ten sposób pokazać realia panujące w więzieniach i przestrzegać przyszłych przestępców przed czynami, które mogłyby pozbawić ich wolności. 
 
Szanse związane ze światem gier już dawno dostrzegł biznes. Badanie przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych przez KRC Research i Stowarzyszenie Oprogramowania Rozrywkowego wśród 150 firm ujawniło, że trzy na cztery z nich używają już gier jako narzędzi szkoleniowych. Przykładowo Canon przygotował dla swoich techników gry dotyczące obsługi kopiarek. Z kolei Microsoft sponsoruje Imagine Cup – międzynarodowy konkurs dla programistów i twórców gier, którego celem jest zademonstrowanie wyzwań i korzyści z dbania o środowisko naturalne i zrównoważony rozwój. W finale tegorocznego konkursu jego uczestnicy zmierzyli się z kilkoma poważnymi zadaniami. Jednym z nich było podjęcie działań przeciwdziałających poważnemu zanieczyszczeniu środowiska w jednym z regionów południowej Francji. W innym zadaniu mają w swoim wirtualnym świecie wybrać najlepsze lokalizacje dla farm, miast i elektrowni, aby w jak najmniejszym stopniu zaszkodzić zasobom wody i powietrza planety. Doceniając wagę tego typu gier Microsoft szykuje się do wypuszczenia kilku z nich na rynek w ramach usług związanych z Xbox Live.

„Myślę, że nie musimy już nikomu wyjaśniać co to jest Serious Game.” – mówi Doug Whatley, założyciel BreakAway, firmy produkującej gry. Jego gry symulacyjne służą między innymi policji i straży pożarnej do szkoleń w zakresie sytuacji kryzysowych. „Teraz możemy się skupiać na tym, aby udowodnić, że jesteśmy najlepsi”.

Na jednym z ostatnich spotkań Game4Change w Nowym Jorku, sędzia O’Connor zauważyła, że nigdy nie przypuszczała iż będąc w wieku emerytalnym będzie zajmowała się grami komputerowymi. Pomimo, że nie jest ich fanem, uznała, że musi się nimi zajmować ze względu na swoje wnuki. „Musimy im przkazać to wszystko co wiemy poprzez media, które oni akceptują i używają” – podreśliła.

(Źródło: The Washington Post)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie