Sidebar

24
Wt, Cze

To nie jest już zwykła gra...

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
gry edukacyjneGry dostępne w sieci przestają być tylko formą rozrywki. Coraz częściej pozytywne doświadczenia graczy wyniesione z wirtualnego świata gier, dają możliwość młodym ludziom zmiany rzeczywistego świata na lepszy. Przynajmniej taka idea przyświeca rozwojowi tzw. poważnych gier, gdy dotyczą one tematyki ochrony środowiska naturalnego czy kary śmierci.
 
Ludzie przyzwyczaili się myśleć o grach jako o formie rozrywki. Ale ten format ma do zaoferowania o wiele więcej, do czego przekonuje Suzanne Seggerman, prezes i współtwórczyni organizacji Games4Change w Nowym Jorku. „Mamy mnóstwo książek i filmów na tak popularne tematy jak globalizacja, ubóstwo, środowisko – nie ma żadnych powodów, aby tymi tematami nie zajmowały się również gry. Gry nie muszą być tylko zabawą, one muszą nas wciągać” – przekonuje.

Gry sprawdzają się w coraz to nowych obszarach edukacji. Była sędzia amerykańskiego Sądu Najwyższego Sandra D. O’Connor wykorzystuje gry w nauczaniu prawa, dając graczom zadania pełnienia funkcji sędziego. Projekt powstaje na stronie www.ourcourts.org i ma zostać w pełni uruchomiony w 2009 r. W lipcu brytyjski oddział UNHCR (Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców) uruchomił z kolei grę Against All Odds, w której gracz może sprawdzić się czy potrafiłby przeżyć we wrogim świecie jako uciekinier. Z kolei Suzana Ruiz, pomysłodawczyni gry Darfur is Dying, w którą zagrało już ponad 1 milion osób online, pracuje obecnie nad nowym pomysłem – związanym z funkcjonowaniem wymiaru sprawiedliwości i więziennictwa w stanie Tennessee, chcąc w ten sposób pokazać realia panujące w więzieniach i przestrzegać przyszłych przestępców przed czynami, które mogłyby pozbawić ich wolności. 
 
Szanse związane ze światem gier już dawno dostrzegł biznes. Badanie przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych przez KRC Research i Stowarzyszenie Oprogramowania Rozrywkowego wśród 150 firm ujawniło, że trzy na cztery z nich używają już gier jako narzędzi szkoleniowych. Przykładowo Canon przygotował dla swoich techników gry dotyczące obsługi kopiarek. Z kolei Microsoft sponsoruje Imagine Cup – międzynarodowy konkurs dla programistów i twórców gier, którego celem jest zademonstrowanie wyzwań i korzyści z dbania o środowisko naturalne i zrównoważony rozwój. W finale tegorocznego konkursu jego uczestnicy zmierzyli się z kilkoma poważnymi zadaniami. Jednym z nich było podjęcie działań przeciwdziałających poważnemu zanieczyszczeniu środowiska w jednym z regionów południowej Francji. W innym zadaniu mają w swoim wirtualnym świecie wybrać najlepsze lokalizacje dla farm, miast i elektrowni, aby w jak najmniejszym stopniu zaszkodzić zasobom wody i powietrza planety. Doceniając wagę tego typu gier Microsoft szykuje się do wypuszczenia kilku z nich na rynek w ramach usług związanych z Xbox Live.

„Myślę, że nie musimy już nikomu wyjaśniać co to jest Serious Game.” – mówi Doug Whatley, założyciel BreakAway, firmy produkującej gry. Jego gry symulacyjne służą między innymi policji i straży pożarnej do szkoleń w zakresie sytuacji kryzysowych. „Teraz możemy się skupiać na tym, aby udowodnić, że jesteśmy najlepsi”.

Na jednym z ostatnich spotkań Game4Change w Nowym Jorku, sędzia O’Connor zauważyła, że nigdy nie przypuszczała iż będąc w wieku emerytalnym będzie zajmowała się grami komputerowymi. Pomimo, że nie jest ich fanem, uznała, że musi się nimi zajmować ze względu na swoje wnuki. „Musimy im przkazać to wszystko co wiemy poprzez media, które oni akceptują i używają” – podreśliła.

(Źródło: The Washington Post)

Komentarze (0)
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie