Podczas konferencji Edcamp na Białorusi w październiku 2019 roku uczestniczyłam w warsztacie prowadzonym przez nauczycieli białoruskich Swetłanę, Alenę i Jurę na temat uczenia dzieci tolerancji. Warsztat składał się z kilku prostych ćwiczeń, które można przeprowadzić w szkole np. na godzinie wychowawczej. Opiszę je, bo może komuś się przydadzą. Oczywiście najważniejsze jest omówienie z uczniami ćwiczenia, a to zostawiam już Wam.
Serwetka
Nauczyciel rozdaje uczniom po serwetce i poleca złożyć ją na pół i wyciąć róg serwetki, potem znowu prosi o złożenie na pół serwatki i wycięcie rogu, tak kilka razy. Na zakończenie nauczyciel prosi o rozłożenie serwetek i przyjrzenie się ich wzorom. Okazuje się, że każda serwetka ma inny wzór. Tak jest też z każdym człowiekiem, którego życie kształtuje w inny sposób.
Podobne i różne
Nauczyciel prosi , aby uczniowie w trójkach ustalili wspólne sprawy:
Co lubimy?
Czego nie lubimy?
Czym się różnimy?
Ćwiczenie to pokazuje, że w części jesteśmy podobni, a w części różni.
Sznurki
Nauczyciel trzyma w ręku sznurki. Uczniowie wyciągają po jednym i znajduję osobę, która wyciągnęła ten sam sznurek. Niektóre sznurki nie mają pary. W rezultacie niektórzy znajduję parę, a niektórzy nie.
Karteczki
Każdy z uczniów otrzymuje karteczkę z nazwą zwierzęcia. Nie pokazują jej innym i bez słów pokazują to zwierzę, które otrzymał. Tworzą się grupy tych samych zwierząt. Ale niektóre kartki są pojedyncze i te osoby zostają same.
W przypadku 3 i 4 nauczyciel pyta osoby, które nie znalazły swojej pary lub grupy – jak się z tym czuły. Po wysłuchaniu odczuć tych osób należy dołączyć je do innych par, aby nie zostały same.
Kwiatek
Nauczyciel rysuje na tablicy kwiatek. W środku ma napisane: TOLERANCJA. Na płatkach uczniowie wpisują hasła – co można zrobić, aby tolerancja zaistniała w naszej klasie. Można też przygotować hasła, które uczniowie doklejają na płatkach np.:
Zobaczyć osobę
Trzymać kontakt
Zrozumieć
Zaakceptować
Przyjąć do grupy
Pokazywać zainteresowanie
Pomagać
Warto zastanowić się, co te hasła dla nas znaczą.
Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
>> O poczucie własnej wartości inaczej
>> Jak można uczyć tolerancji?
Ostatnie komentarze