Po obejrzeniu paru youtuberów zachwycających się usługą AI – ChatGPT zrobiłem sobie kawę i postanowiłem, że wejdę w rolę studenta (sam funkcjonuję ponad 10 lat w szkole wyższej jako promotor prac dyplomowych), któremu nie chce się pisać pracy (ale wiadomo – trzeba…) i postanawia wykorzystać informacje z seminarium dyplomowego do formułowania poprawnych poleceń dla sztucznej inteligencji, żeby ta napisała za niego pracę. Zatem… zapnij pasy i poczytaj zapis mojej rozmowy z ChatGPT.
Jeśli ta technologia będzie ogólnodostępna i bardziej wydajna, to wydaje się, że zmieni życie każdej osoby na świecie. Nie jest to jakaś zabawka ani gra, tylko narzędzie, które postawi na głowie rynek pracy i systemy oświaty. Jeśli nauczyciele będą nadal oczekiwać od uczniów i studentów w Polsce głównie wiadomości odtwórczych to uczniowie i studenci przestaną samodzielnie pisać teksty (bo po prostu AI za nich napisze) i nawet uczyć się odpowiedzi do testów. Rola, zadania i kompetencje nauczycieli zmienią się zasadniczo. I to wcale nie w odległej przyszłości...
Konwersacja z AI odbywa się w formie czatu. Językiem swobodnym, używanym na co dzień, zadaje się pytania/polecenia i wpisuje się je przez klawiaturę w okienka tekstowe (stąd nazwa „czat”). Dla ułatwienia lektury wprowadziłem różne kolory tekstu:
- polecenie dla AI – czcionka czerwona, pogrubiona – autor: człowiek – dr Krzysztof Śmiatacz,
- tekst i komentarze do poleceń – czcionka czarna, pogrubiona – autor: nadal człowiek jak wyżej,
- odpowiedzi na wydane polecenia – czcionka brązowa – Sztuczna Inteligencja (AI), ChatGPT.
Kliknąłem link: https://chat.openai.com/auth/login i ukazała mi się skromna w treści strona z okienkiem do wpisywania treści.
Zatem do dzieła. Zapraszam do lektury mojej rozmowy z ChatGPT:
Sztuczna Inteligencja pisze pracę dyplomową (PDF)
Notka o autorze: dr Krzysztof Śmiatacz - wykładowca akademicki, szkoleniowiec, mediator. Pasjonat wykorzystywania technologii IT w celu oszczędzania czasu.
Ostatnie komentarze