Test na pedagoga

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneNabór na studia już trwa w najlepsze. Tysiące młodych ludzi zastanawia się nad kierunkiem swojego rozwoju. Od kilku lat wśród najpopularniejszych kierunków studiów znajduje się również pedagogika. Pomyślałam: co bym zrobiła, gdybym dziś miała przygotowywać się do studiów na kierunku pedagogicznym. Co się składa na dobrego pedagoga?
 
Odpowiedź wydała mi się banalnie prosta: Uczysz tak, jak myślisz, że należy uczyć!

Na to składają się:
a)
Znane ci i akceptowane przez ciebie koncepcje dydaktyczne, które opisują jak właściwie uczyć uczniów (a z zasadzie twój „model” tych koncepcji i faktyczny poziom kompetencji w tym zakresie);
b)
Znane ci i akceptowane przez ciebie teorie wychowania, które opisują jak właściwie oddziaływać wychowawczo na uczniów (a w zasadzie twój prywatny „model” dziecka, twoje poczucie odpowiedzialności w tym zakresie, przypisanie sobie sprawstwa i faktyczny poziom kompetencji w radzeniu sobie z konkretnymi problemami);
c)
Znane ci, akceptowane i wykorzystywane koncepcje psychologiczne, na podstawie których budujesz funkcjonalną wiedzę na temat: jak „działa” człowiek (uczeń) i jak się rozwija;
d)
Znane ci, akceptowane i wykorzystywane w praktyce koncepcje socjologiczne (a w zasadzie twój poziom kompetencji w rozumieniu i budowaniu procesów grupowych);
e)
Wyobrażenie własnej roli zawodowej (czujesz się jak: ekspert, mentor, trener, przewodnik, opiekun, interpretator, sędzia?; to formułuje aspekt przekonań na temat roli zawodowej i determinuje zachowania np. związane z ocenianiem. Jakie jest twoje przekonanie o roli oceny? Kto jest odpowiedzialny za efekty nauczania? Kto tak naprawdę otrzymuje „stopień”?);
f)
Duże porcje medycyny i higieny pracy; elementy psychiatrii, umiejętność zarządzania grupami ludzkimi, organizacja pracy w tym zarządzanie czasem (własnym i innych!)
 
debaty edukacyjne
 
Na etapie egzaminów i testów na kierunku pedagogicznym wprowadziłabym tylko jeden test – polegający na opracowaniu koncepcji własnej pracy z uczniami. Powinni wygrać ci, którzy przytomnie powiedzą: „Uczniowie będą starali się rozrabiać i próbować wyprowadzić mnie z równowagi. A ja mimo wszystko będę starał się ich zainteresować tym, co mam im do zaoferowania. I tego chciałbym się nauczyć na tej uczelni.”
 
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie