Spory o edukację: wiara i fakty

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele naszych sporów dotyczących edukacji ma charakter "religijny". Mam wrażenie, że stanowiska i działania w najistotniejszych zagadnieniach oświatowych wynikają z przekonań opartych na wierze. Nie prowadzi to raczej debaty edukacyjnej do jakiś konstruktywnych rozwiązań.(PD)

1. My wierzymy, że system testowo-egzaminacyjny jest słuszny i skuteczny, więc rozwijamy go. A my uważamy, że jest szkodliwy, więc należy ograniczać go.

2. My wierzymy, że grywalizacja, e-learning, e-podręczniki, TIK wyznaczają nowe drogi skutecznej edukacji. A my uważamy, że to są "tematy zastępcze", bowiem "technologiczny aspekt jest drugorzędny. Pytanie podstawowe – do czego mają służyć te różne gadżety? Co my chcemy dzieciom przekazać" (prof. Łukasz Turski).

3. My wierzymy, że oświata, edukacja, nauczyciele i szkoły są w rozkwicie. A my widzimy, że są w zapaści i zmierzają ku przepaści.

4. My wierzymy, że receptą na uzdrowienie oświaty jest prywatyzacja szkół i bony oświatowe. A my uważamy, że to jest utopia, idea niemożliwa do realizacji w tym stuleciu.

5. My wierzymy, że zdecydowana większość nauczycieli i szkół jest dobra, profesjonalna, życzliwa, pracowita, innowacyjna i w ogóle są okej. A my widzimy, że zdecydowana większość uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych uczy się pod przymusem i nie lubi szkoły.

6. My wierzymy, że nauczyciele nie są zdolni do pracy bez centralnego zarządzania. Tylko nieliczni z nich, czyli wąska elita, potrafią działać autonomicznie. A my wierzymy, że gdyby stworzono odpowiednie warunki i możliwości, to okazałoby się, ta elita jest znacznie większa niż nam się wydaje.

7. My uważamy, że pomysły sprawdzone w Finlandii, USA czy Japonii warto i należy wprowadzić w naszej oświacie. A my sądzimy, że jeśli jakieś pomysły dobrze zadziałały w tamtych krajach, to jest wysokie prawdopodobieństwo, że nie sprawdzą się u nas.

Czy to możliwe, że u podstaw naszych debat, sporów i działań w szkole leżą dogmaty, intuicje lub mity, a nie badania, pomiary, eksperymenty, próby, chłodne analizy?

Wszyscy chcemy aby oświata, edukacja, szkoła były coraz lepsze. Ale co to znaczy „lepsze” ? Jak zmierzyć ową „lepszość”, jakie kryteria i narzędzia pomiaru zastosować  Jakie mogą być materialne dowody skuteczności procesu nauczania / uczenia się ucznia? Jakie mogą być materialne dowody skuteczności nauczyciela, szkoły i całego systemu oświaty powszechnej?

Czy tymi dowodami są oceny 1-6, czy wyniki testów PISA, czy coś innego? Co tym może być?

Notka o autorze: Wiesław Mariański jest byłym nauczycielem. Jak mówi, do szkoły uczęszcza od 48 lat – najpierw jako uczeń, potem jako nauczyciel, teraz jako rodzic. Prowadzi blog Głos rodzica w partnerskiej dla portalu Edunews.pl platformie blogowej Oś Świata (www.osswiata.pl).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie