Z iPadami edukacja przyspieszyła

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O tym, że tablet jest doskonałym narzędziem edukacyjnym przekonuje się coraz więcej nauczycieli. Ciekawe informacje napłynęły ze Stanów Zjednoczonych. Ponad rok temu w amerykańskim okręgu Lakeville władze oświatowe dokonały poważnej inwestycji w edukację, zakupując z programu grantowego iLearn194 aż 1900 iPadów do 32 klas szkolnych (K-12). Po roku używania iPadów przeprowadzono badania jakościowe, aby sprawdzić, czy zaszła istotna zmiana w jakości edukacji.fot. Apple

Zarówno urzędnicy, jak i nauczyciele byli bardzo ciekawi rezultatów badań. Wzięło w nich udział łącznie 31 klas, które pracowały ponad rok z iPadami. W Lakeville miał miejsce ciekawy eksperyment – nie wszystkie granty zakładały dostarczenie iPadów dla każdego ucznia, podobnie, jak nie wszystkie szkoły zdecydowały się pozwolić uczniom zabierać tablety do domów. Przykładowo w sześciu szkołach wprowadzono system 1:1, w trzech uczniowie korzystali z iPadów w domach, w 11 szkołach to nauczyciel był Panią/Panem iPadów i rozdawał je uczniom na zajęciach. Realizowano także scenariusz, w którym to klasy wymieniały się zestawami iPadów. 

Wyniki badania (czerwiec 2013) dla nauczycieli, którzy aktywnie korzystali z tabletów nie były zaskoczeniem. W 23 klasach zdecydowanie wzrosły zaangażowanie i aktywność uczniów, w 24 odnotowano wzrost motywacji uczniów do uczenia się, w 20 poprawiły się rezultaty edukacyjne uczniów.

Nauczyciele zauważyli, że dzięki iPadom uczniowie poświęcają więcej uwagi tematom, chętniej i dłużej się uczą. Wzrost czasu nauki przeznaczonego na jedno zadanie był całkiem spory – ok. 10-15 minut więcej. Urządzenia ich nie rozpraszały, a uczniowie starali się zawsze zdążyć z wykonaniem zadania na ustalony termin.

U tych, którzy nie lubili matematyki, wielką niespodzianką były matematyczne aplikacje. Nagle polubili nielubiany przedmiot, nie trzeba było już ich motywować do nauki.

W kilku szkołach zrobiono także badania ilościowe. W jednej znacząco wzrosła liczba uczniów z wynikami ponadprzeciętnymi (powyżej standardowymi). W innej wzrosły kompetencje matematyczne i czytania (w porównaniu do osiąganych do wyników krajowych testów), jeszcze w innej uczniom poprawiły się wyniki z gramatyki i języka. W każdej ze szkół korzyści z uczestniczenia w lekcjach z iPadami były nieco inne – ale to wynikało z samego programu grantowego (każda ze szkół ubiegała się o grant na zakup sprzętu i opisywała co chce z iPadami robić).

Z uczestnictwa w programie zadowoleni byli także nauczyciele. Zwłaszcza dla nauczycieli z dłuższym stażem była to wielka przygoda, która jak przyznawali mocno wpłynęła na ich sposób myślenia o edukacji, dostarczyły też wiele radości i zabawy. Nastąpiła rzeczywiście zmiana (transformacja) nauczania.

Raport z badań w Lakeville dostępny jest w Google Docs.

Prezentacja wyników w Prezi:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie