Nauczyciele na starcie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To, co jest potrzebne w procesie dążenia do bycia idealnym nauczycielem, to przede wszystkim pasja – zauważa dr Dominika Walczak z Instytutu Badań Edukacyjnych. Początkujący nauczyciele mogą mieć pewne braki w praktycznym przygotowaniu do zawodu, ale te mogą być szybko nadrobione w praktyce. Nie może im natomiast zabraknąć pasji.(C) Monkey Business - Fotolia.com

Podczas debaty „Wyprawka dla nauczyciela“ zorganizowanej przez redakcję Gazety Wyborczej i CEO w dniu 10.05 br., dr Dominika Walczak, współautorka badań „Początkujący nauczyciele“ zrealizowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych, zaprezentowała wnioski dotyczące oceny nauczycieli na zawodowym starcie (staż pracy mniejszy niż 5 lat).

Jak zaznaczyła dr Walczak, prezentowane wyniki stanowią podsumowanie badań jakościowych i nie można z nich wyciągać wniosków pod adresem całej grupy nauczycieli na starcie kariery szkolnej. Niemniej jednak wyniki zebrane w wywiadach z młodymi nauczycielami dostarczają wiele cennych informacji o tej grupie zawodowej.

Jak się okazuje, początkujący nauczyciele są świadomi swoich mocnych i słabych stron. Poproszeni o samoocenę wskazują następujące swoje słabe strony:

  • problemy z utrzymaniem dyscypliny w klasie,
  • trudności w relacjach z uczniami,
  • bezradność w zetknięciu z problemami uczniów,
  • brak kompetencji wspierających kontakt z rodzicami uczniów,
  • problemy z czynnościamiadministracyjno-sprawozdawczymi,
  • nieznajomość obowiązującego prawa oświatowego,
  • trudności z zarządzaniem procesem kształcenia uczniów,
  • trudności w zarządzaniem własnym budżetem czasu.

Natomiast jako swoje atuty początkujący nauczyciele wymieniali przede wszystkim wiedzę merytoryczną w zakresie przedmiotu, metodyki nauczania, chęć dalszej nauki, zdobywania wiedzy.

Interesującą część wystąpienia dr Walczak stanowiła prezentacja oczekiwań dyrektorów szkół względem nauczycieli zaczynających pracę w szkole. Jaki jest ten wymarzony ideał początkującego nauczyciela? Zobaczmy:

Badania „Początkujący nauczyciele“ zrealizowano wiosną i latem 2011 r. w 45 szkołach z trzech województw: łódzkiego, małopolskiego i warmińsko-mazurskiego. Do badania wybrano placówki trzech typów: szkoły podstawowe, gimnazja i ponadgimnazjalne (po 15). Znalazły się w nich przeważnie szkoły publiczne (41) i z miast powyżej 100 tys. mieszkańców (27). IBE przeprowadził 76 indywidualnych wywiadów pogłębionych z nauczycielami pracującymi w zawodzie nie dłużej niż 5 lat oraz 45 indywidualnych wywiadów pogłębionych z dyrektorami szkół.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie