Studia w Polsce nie przygotowują do pracy zawodowej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Polscy studenci i maturzyści zgadzają się ze stanowiskiem pracodawców, że absolwenci szkół wyższych nie są przygotowani do podjęcia pracy zawodowej - wynika z badania instytutu Homo Homini na zlecenie Polish Open University (POU). Najważniejsze przyczyny tego stanu rzeczy to posiadanie przez studentów wiedzy zbyt teoretycznej oraz brak doświadczenia zawodowego.PHOTO: SXC.HU

Badanie przeprowadzono telefonicznie na losowej grupie 1100 polskich studentów i maturzystów w lipcu 2011 roku.

"Studenci zdają sobie doskonale sprawę z tego, że pracodawcy patrzą przede wszystkim na ich doświadczenie" - podkreślają badacze POU. Niemal 70% polskich studentów uważa, że studia zwiększają szansę na zdobycie zatrudnienia, ale jednocześnie 90% z nich twierdzi, że absolwenci krajowych uczelni nie są przygotowani do pracy.

Niecałe 68% badanych jako przyczynę braku przygotowania absolwentów do pracy zawodowej podaje fakt, że ich wiedza jest zbyt teoretyczna. Na drugim miejscu plasuje się brak doświadczenia zawodowego, z wynikiem 67%. Prawie 23% badanych odpowiedziało natomiast, że polskie studia polegają tylko na słuchaniu, a nie stosowaniu wiedzy w praktyce.

Jedynie 15% badanych wskazuje jako przyczynę brak wiedzy absolwentów, natomiast niecałe 12% uważa, że są oni przygotowani do podjęcia pracy zawodowej.

Z badania przeprowadzonego przez Instytut Homo Homini wynika, że studenci i maturzyści inaczej postrzegają ten sam problem. Wyniki wskazują na to, że maturzyści nieco lepiej od studentów oceniają polskie uczelnie, ponieważ 19% z nich stwierdziło, że absolwenci są dobrze przygotowani do podjęcia pracy (dla porównania, w grupie studentów odsetek ten wynosi 10%). Podobnie, mniejsza grupa maturzystów niż studentów wskazała jak przyczyny nadmiar wiedzy teoretycznej (maturzyści 59%, studenci 69%) i brak doświadczenia (maturzyści 51%, studenci 70%). Maturzyści nie uważają również, by studia w Polsce polegały wyłącznie na słuchaniu (żaden z badanych maturzystów nie wybrał tej odpowiedzi).

"Większość ankietowanych wskazuje, że dyplom zagranicznej uczelni jest lepiej postrzegany na polskim rynku pracy, między innymi dlatego, że uczelnie bardziej praktycznie przygotowują studentów do rozpoczęcia kariery." - czytamy w badaniu POU. Około 68% ankietowanych uważa, że dyplom zagranicznej uczelni zwiększy ich szanse na rynku pracy, natomiast 60% uważa, że taki dyplom pozwoli im na uzyskanie większego wynagrodzenia. Tylko 13% badanych uznało, że dyplom polskiej uczelni daje większe możliwości zdobycia pracy niż dyplom uczelni zagranicznej.

(Źródło: PAP - Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie