Zagraj w kości na matematyce

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wystarczy kilka kostek, aby lekcje matematyki, nie tylko w szkole podstawowej, były emocjonującym doświadczeniem edukacyjnym, w którym każdy uczeń będzie mógł świetnie się odnaleźć i wiele nauczyć. Jak to zrobić? Warto skorzystać z pomysłów przedstawionych w książce „Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki”, wydanej przez Wydawnictwo Nowik.

Gra w kości jest jedną z najstarszych, znanych ludzkości gier. Służyła głównie do przewidywania losu, dopiero z czasem stała się grą hazardową o wybitnie losowym charakterze. W wiekach XV i XVI grami, również grą w kości, zajęli się matematycy, próbując określić szanse wygrania, czyli obliczając prawdopodobieństwo zdarzeń.

Większość kostek używanych do grania ma kształt wielościanów foremnych ale są też będące modelami wielościanów foremnych lub półforemnych i mogą urozmaicić każdą grę. Miłośnicy gier i zabaw matematycznych mogą korzystać także z innych kostek, jak 30-ściennej, a nawet 100-ściennej. Jednak najbardziej użyteczną w grach i zabawach matematycznych jest kostka dziesięciościenna.

Gry z wykorzystaniem kości, zazwyczaj zaliczamy do tzw. gier towarzyskich, których celem jest rozrywka, wiążąca się z rywalizacją, a tym samym z możliwością wygranej jak i przegranej. Ważne jest aby dzieci były przygotowane, że nie zawsze wygrywają.

W książce jest 41 gier opracowanych tak, by szybko można było przeprowadzić zabawę a dodatkowo na końcu są 4 gotowe scenariusze lekcji.

Publikacja będzie przydatna nie tylko na lekcjach matematyki. Proponowane gry i zabawy mogą być stosowane także w świetlicy, na zajęciach wyrównawczych, zielonej szkole, a nawet w domu. Zabawy z kostkami będą ciekawą formą uzupełnienia zajęć na każdym poziomie edukacji.

Gry matematyczne, to jest to! Przeczytaj także: Gry matematyczne w szkole.

 

Notka o książce:

Jerzy Nowik, Joanna Świercz, „Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki”
Wydawnictwo NOWIK, Opole, 2016, ISBN: 9788362687855. Więcej informacji

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie