fot. Stanisław Czachorowski

Opinie

fot. Fotolia.com

Opinie

fot. Fotolia.com

Opinie

fot. Fotolia.com

Opinie

fot. Fotolia.com

Dyskusje

fot. Adobe Stock

Opinie

fot. Fotolia.com

Badania

fot. Adobe Stock

Badania

fot. Fotolia.com

Badania

fot. Adobe Stock

ICT / TIK

fot. Fundacja mBanku

ICT / TIK

fot. Fotolia.com

ICT / TIK

fot. Adobe Stock

ICT / TIK

fot. YouTube

ICT / TIK

fot. SuperKoderzy

Programowanie

fot. Pixabay.com - domena publiczna

ICT / TIK

fot. Adobe Stock

ICT / TIK

fot. Fotolia.com

Szkoły

fot. Fotolia.com

Nauczyciele

fot. Pixabay.com - domena publiczna

Szkoły

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Fotolia.com

Nauczyciele

fot. Ewa Przybysz-Gardyza

Nauczyciele

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Szkoły

fot. Fotolia.com

Nauczyciele

fot. Fotolia.com

Poczytaj

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

Nadchodzące wydarzenia

Czytaj więcej

Grid List

fot. Fotolia.com

Edytoriale

fot. Ewa Kempska

Rady i inspiracje

fot. Adobe Stock

Przez życie

fot. Fundacja mBanku

Projekty edukacyjne

Edu-myśli-my

 
Uczenie się jest skarbem, który możemy zabrać ze sobą wszędzie.
[przysłowie chińskie]

Tablica ogłoszeniowa

  • TIK-owe plakaty edukacyjne do klas lekcyjnych dużego formatu (A2) do pobrania tutaj.
  • W kanale Futuredu/Edunews.pl we Flickr.com dostępnych jest ponad 1000 zdjęć na licencji CC-BY mających kontekst edukacyjny.
  • W sklepie internetowym Edustore.eu można skorzystać z kilkudziesięciu e-zasobów dydaktycznych (ebooki, scenariusze, gry, filmy itp.).

Jesteśmy na facebooku

fb

Cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

O edukacji

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Świat znajduje się obecnie w takim momencie rozwoju cywilizacyjnego, w którym tradycyjne społeczeństwo i gospodarka oparta na przemyśle, pod wpływem procesów globalizacji i szybkiego rozwoju technologicznego, zmieniają się nieuchronnie w społeczeństwo informacyjne i gospodarkę opartą na wiedzy. Oznacza to także poważne przemiany w życiu społecznym i gospodarczym (choćby na rynku pracy), związane przede wszystkim z koniecznością nadążania za zmianami i dostosowywania się społeczeństw do  nowej rzeczywistości. W konsekwencji tych zmian, każda jednostka chcąca osiągnąć życiowy sukces, będzie musiała podjąć wyzwanie nieustannego uczenia się wykorzystywania nowych narzędzi i zdobywania nowych umiejętności.

W globalnym społeczeństwie informacyjnym podstawowym problemem nas wszystkich, a zwłaszcza osób uczących się, będzie radzenie sobie z nadmiarem informacji. Zdaniem amerykańskich naukowców w 2010 r. ilość nowych informacji na świecie będzie podwajać się co 11-72 godziny. Niektórzy, jak wiceprezydent IBM Steve Mills twierdzą, że nawet jeszcze szybciej – co 11-24 godziny. Tego zalewu informacji już doświadczamy i nie do końca potrafimy sobie z nim poradzić, na przykład próbując wyszukać w tym gąszczu informacje potrzebne nam do wykonywania naszej pracy. W większości krajów świata systemy edukacji nie uwzględniają w programach nauczania takiego przedmiotu jak „wyszukiwanie i zarządzanie informacją”, co oznacza, że jesteśmy zdani wyłącznie na osobiste doświadczenia, czyli głównie metodę prób i błędów.

Dlatego jedną z najważniejszych kompetencji, którą będzie musiał posiadać każdy, kto chce odnieść w życiu sukces osobisty lub zawodowy, będzie umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania na własny użytek informacji potrzebnej do realizacji celów osobistych lub zawodowych. W społeczeństwie informacyjnym będziemy zmuszeni  zdobywać co jakiś czas nowe kompetencje, które będą musiały podlegać aktualizacjom w podobny sposób, jak to się dzieje z oprogramowaniem w naszych komputerach. To, czego nauczymy się w szkole, będzie się w dużej mierze dezaktualizowało już kilka lat po jej ukończeniu. Niezbędne będzie więc podejmowanie systematycznego wysiłku edukacji przez całe życie.

Otwarty dostęp do światowych zasobów informacji może mieć pozytywne skutki dla każdego z nas, o ile cały czas będziemy osobami uczącymi się, które są w stanie odpowiednio szybko przetwarzać i selekcjonować to, co ważne. Dobrze to ujmuje raport o Rozwoju Społecznym UNDP (fragment streszczenia pod red. naukową prof. Wojciecha Cellarego): „Globalne społeczeństwo informacyjne będzie inne niż nasze obecne społeczeństwo(…) Postęp naukowo-techniczny w informatyce i telekomunikacji, niezależnie od tego, czym był inspirowany, prowadzi do nowych rozwiązań biznesowych, które są wprowadzane do gospodarki. Zmiany funkcjonowania przedsiębiorstw wymuszają zmiany form, środków, metod i organizacji pracy. Zmiana stylu pracy wraz z ofertą nowych produktów i usług wpływa na zmianę stylu życia. Równolegle, nowe możliwości techniczne, zmiany gospodarcze i zmiany stylu pracy i życia wpływają na zmianę organizacji społeczeństwa i jego instytucji. Kluczowymi elementami uczestnictwa w globalnym społeczeństwie informacyjnym staje się kultura i edukacja. Kultura, ponieważ z jednej strony, jak nigdy przedtem staje się towarem na rynku i warunkiem sukcesów gospodarczych, a z drugiej, ponieważ odgrywa szczególną rolę w zachowaniu tożsamości narodowej w warunkach globalizacji. Natomiast edukacja staje się czynnikiem warunkującym przynależność do globalnego społeczeństwa informacyjnego, od edukacji bowiem, i to w skali całego życia, a nie przede wszystkim w młodości, zależy nadążanie za rozwojem będącym immanentną cechą społeczeństwa informacyjnego (…)”.

Portal EDUNEWS.PL będzie wspierał budowę społeczeństwa informacyjnego w Polsce ułatwiając selekcję tych informacji, które mogą mieć znaczenie dla indywidualnego rozwoju osób uczących się.  Będzie również promował inicjatywy, które przyczyniają się do podnoszenia poziomu praktycznej wiedzy i umiejętności niezbędnych do swobodnego funkcjonowania jednostek w warunkach społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy.

Świat znajduje się obecnie w takim momencie rozwoju cywilizacyjnego, w którym tradycyjne społeczeństwo i gospodarka oparta na przemyśle, pod wpływem procesów globalizacji i szybkiego rozwoju technologicznego, zmieniają się nieuchronnie w społeczeństwo informacyjne i gospodarkę opartą na wiedzy. Oznacza to także poważne przemiany w życiu społecznym i gospodarczym (choćby na rynku pracy), związane przede wszystkim z koniecznością nadążania za zmianami i dostosowywania się społeczeństw do  nowej rzeczywistości. W konsekwencji tych zmian, każda jednostka chcąca osiągnąć życiowy sukces, będzie musiała podjąć wyzwanie nieustannego uczenia się wykorzystywania nowych narzędzi i zdobywania nowych umiejętności.

W globalnym społeczeństwie informacyjnym podstawowym problemem nas wszystkich, a zwłaszcza osób uczących się, będzie radzenie sobie z nadmiarem informacji. Zdaniem amerykańskich naukowców w 2010 r. ilość nowych informacji na świecie będzie podwajać się co 11-72 godziny. Niektórzy, jak wiceprezydent IBM Steve Mills twierdzą, że nawet jeszcze szybciej – co 11-24 godziny. Tego zalewu informacji już doświadczamy i nie do końca potrafimy sobie z nim poradzić, na przykład próbując wyszukać w tym gąszczu informacje potrzebne nam do wykonywania naszej pracy. W większości krajów świata systemy edukacji nie uwzględniają w programach nauczania takiego przedmiotu jak „wyszukiwanie i zarządzanie informacją”, co oznacza, że jesteśmy zdani wyłącznie na osobiste doświadczenia, czyli głównie metodę prób i błędów.

Dlatego jedną z najważniejszych kompetencji, którą będzie musiał posiadać każdy, kto chce odnieść w życiu sukces osobisty lub zawodowy, będzie umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania na własny użytek informacji potrzebnej do realizacji celów osobistych lub zawodowych. W społeczeństwie informacyjnym będziemy zmuszeni  zdobywać co jakiś czas nowe kompetencje, które będą musiały podlegać aktualizacjom w podobny sposób, jak to się dzieje z oprogramowaniem w naszych komputerach. To, czego nauczymy się w szkole, będzie się w dużej mierze dezaktualizowało już kilka lat po jej ukończeniu. Niezbędne będzie więc podejmowanie systematycznego wysiłku edukacji przez całe życie.

Otwarty dostęp do światowych zasobów informacji może mieć pozytywne skutki dla każdego z nas, o ile cały czas będziemy osobami uczącymi się, które są w stanie odpowiednio szybko przetwarzać i selekcjonować to, co ważne. Dobrze to ujmuje raport o Rozwoju Społecznym UNDP (fragment streszczenia pod red. naukową prof. Wojciecha Cellarego): „Globalne społeczeństwo informacyjne będzie inne niż nasze obecne społeczeństwo(…) Postęp naukowo-techniczny w informatyce i telekomunikacji, niezależnie od tego, czym był inspirowany, prowadzi do nowych rozwiązań biznesowych, które są wprowadzane do gospodarki. Zmiany funkcjonowania przedsiębiorstw wymuszają zmiany form, środków, metod i organizacji pracy. Zmiana stylu pracy wraz z ofertą nowych produktów i usług wpływa na zmianę stylu życia. Równolegle, nowe możliwości techniczne, zmiany gospodarcze i zmiany stylu pracy i życia wpływają na zmianę organizacji społeczeństwa i jego instytucji. Kluczowymi elementami uczestnictwa w globalnym społeczeństwie informacyjnym staje się kultura i edukacja. Kultura, ponieważ z jednej strony, jak nigdy przedtem staje się towarem na rynku i warunkiem sukcesów gospodarczych, a z drugiej, ponieważ odgrywa szczególną rolę w zachowaniu tożsamości narodowej w warunkach globalizacji. Natomiast edukacja staje się czynnikiem warunkującym przynależność do globalnego społeczeństwa informacyjnego, od edukacji bowiem, i to w skali całego życia, a nie przede wszystkim w młodości, zależy nadążanie za rozwojem będącym immanentną cechą społeczeństwa informacyjnego (…)”.

Portal EDUNEWS.PL będzie wspierał budowę społeczeństwa informacyjnego w Polsce ułatwiając selekcję tych informacji, które mogą mieć znaczenie dla indywidualnego rozwoju osób uczących się.  Będzie również promował inicjatywy, które przyczyniają się do podnoszenia poziomu praktycznej wiedzy i umiejętności niezbędnych do swobodnego funkcjonowania jednostek w warunkach społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy.