Zbadaj to sam/sama, czyli o odkrzesłowieniu uczniów

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu przeciętny uczeń spędzał w szkole na krześle trzy razy mniej niż obecnie. Skoro dłuższy czas spędza w szkole, to pojawia się pytanie, czy czegoś jednak nie traci w swoim rozwoju, tego co znajduje się poza szkołą. Jak zatem „odkrzesławiać” uczniów i odkrywać to, co znajduje się obok szkoły lub zupełnie poza nią?

Otoczenie się zmienia i dlatego się też szkoła musi się zmieniać. Musimy rozumieć będącą w ciągłym ruchu rzeczywistość wokół nas. Świat potrzebuje nowych umiejętności, w które powinni być „wyposażeni” nasi uczniowie. Czy szkoła w obecnym formacie jest w stanie przekazać je uczniom?

Współcześnie mamy coraz więcej możliwości, aby "wyprowadzać" edukację ze szkoły, pokazywać naukę i uczenie się w działaniu, w realizacji doświadczeń, zadań, zabaw, itp. Klucz do zmiany podejścia do edukacji znajduje się w rękach nauczyciela. Bądźmy pewnego rodzaju ignorantami – apelował do nauczycieli prof. Stanisław Czachorowski z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego podczas INSPIR@CJI 2016. Spróbujmy postawić się na miejscu dziecka, które odkrywa świat. Badajmy ten świat, jak on działa. Metoda projektu badawczego jest dobrym punktem wyjścia do ruszenia się ze szkolnych krzeseł.

Co może być obiektem badawczym? Wszystko – nawet zwykła puszka aluminiowa, przekonuje prof. Czachorowski. Jednym z prostych doświadczeń, które można wykonać w każdej klasie, jest analiza kosza na śmieci. Wiedzy wokół nas jest bardzo dużo – mamy olbrzymie szanse, aby czegoś się dowiedzieć, zaciekawić. Nauka może być fascynująca - spróbujmy pokazać uczniom, że uczenie się jest wspaniałą przygodą.

Zapraszamy na wystąpienie poszerzające spojrzenie na edukację szkolną:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie