Pozwólmy dzieciom pisać!

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od pierwszej klasy szkoły podstawowej nauczyciele poświęcają dużo czasu na naukę pisania najmłodszych uczniów. Wyzwań stojących przed nimi i dziećmi jest oczywiście wiele. Odpowiedni chwyt, właściwe narzędzia do pisania, pisanie w liniach, mozolne wprowadzanie literek, łączenie liter, itd itp. Łatwo nie jest, o czym wie zdecydowana większość nauczycieli wczesnoszkolnym. Uczymy pisać, ale czy tak naprawdę pozwalamy dzieciom pisać?

„Pozwólmy dzieciom pisać” to tytuł publikacji prof. Małgorzaty Żytko. Zwraca ona uwagę, że w edukacji wczesnoszkolnej zbyt często koncentrujemy się na technice pisania, a za mało na konstruowaniu wypowiedzi. Zbytnio upraszczamy edukację w zakresie nauki pisania. Czy w szkołach nie koncentrujemy się zbytnio na gotowych schematach? Mamy zeszyt w linie i wymagamy, aby wszystkie literki były idealne. Ale czy to wspiera naprawdę rozwija umiejętność komunikowania się?

Można stawiać większe wyzwania dzieciom, pozwolić im bardziej swobodnie rozwijać pisanie. Na konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 na naukę pisania w klasach I-III zwróciła uwagę Beata Skrzypiec z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Piasku, członkini nauczycielskich grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini. Od kilku lat stara się poszukiwać własnych sposobów rozwijania tej bezcennej umiejętności. „Moje dzieci piszą!” – Beata Skrzypiec opowiadała o swoim warsztacie i przedstawiła kilkanaście pomysłów na to, jak można pomóc dzieciom nauczyć się pisać i jednocześnie rozwijać kompetencję komunikowania się w języku ojczystym. „Trzeba coś pozostawić inwencji dzieci” – zachęcała Skrzypiec. Zapraszamy do obejrzenia jej wystąpienia:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 11-12 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 były: firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja OrangeSqulaDrOmnibusEduSense oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji była Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie