Więcej o konektywizmie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyNowe technologie mają wielki wpływ na to, jak tworzy się informacja, jak jest współdzielona przez społeczność oraz jak ludzie przetwarzają informację w wiedzę, komunikując się i socjalizując z innymi uczestnikami procesu edukacji (w najszerszym możliwym znaczeniu). Wiedza jest poza mną, a mogę z niej skorzystać kiedykolwiek jej potrzebuję – to istota konektywizmu.
 
Konektywizm jest stosunkowo młodą koncepcją pedagogiczną, która w Polsce jeszcze ma nielicznych zwolenników. Warto jednak ją przybliżać, ponieważ wśród najważniejszych koncepcji pedagogicznych jest ona najbardziej dopasowana do wyzwań współczesnego świata. A to dlatego, że koncepcja ta na priorytetowym miejscu stawia umiejętność krytycznego myślenia i umiejętność uczenia się, które są ważniejsze niż samo posiadanie wiedzy, co można powiedzieć, że było zasadniczym celem wcześniejszych koncepcji kształcenia. Posiadanie wiedzy we współczesnym świecie w dłuższej perspektywie nie jest możliwe, postęp cywilizacyjny sprawia bowiem, że spora część zasobów wiedzy szybko się dezaktualizuje. Skoro bowiem jest możliwe, aby zasoby aktualnej wiedzy znajdowały się w sieci, do której mają dostęp wszyscy, nie ma potrzeby zapychania pamięci niepotrzebnymi formułkami i prawami – przecież kiedy będę jej potrzebował, wystarczy kilka chwil, aby odnaleźć potrzebne mi zasoby i trochę czasu, aby je przyswoić i wykorzystać.

Konektywizm stawia na umiejętność dostrzegania powiązań między różnymi obszarami, ideami i koncepcjami i jest to jedna z umiejętności kluczowych. Uczenie się i wiedza wynikają z konfrontowania różnych opinii i jest to proces łączenia różnych źródeł informacji. A krytyczne myślenie, w tym i proces podejmowania decyzji, jest nierozerwalną częścią procesu uczenia się.

Warto popularyzować w Polsce konektywizm, gdyż może się on koncepcją, która przyczyni się do rzeczywistej zmiany jakości nauczania w polskiej szkole. Nie od razu, ale  Koncepcja konektywizmu znacznie się rozwinęła od 2004 r., kiedy została zaprezentowana po raz pierwszy. Od tamtego czasu powstało (głównie w literaturze anglojęzycznej w Kanadzie, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych) wiele opracowań, studiów, kursów, szkoleń, które rozwijały założenia konektywizmu. Wiele z tych myśli zostało zebranych w specjalnym marcowym wydaniu e-magazynu IRRODL (ang. skrót od: The International Review of Research in Open and Distance Learning) pt. Connectivism: Design and Delivery of Social Networked Learning. Osoby zainteresowane (i znające język angielski) zapraszam do tej ważnej lektury.

Jak zauważa George Siemens we wstępie do tego wydania IRRODL, nie ma większego sensu debatowanie, jakie są przewagi konektywizmu względem behawioryzmu, kognitywizmu czy konstruktywizmu. Zamiast tego lepiej poszukiwać odpowiedzi na ważne pytanie: która z teorii lepiej odpowiada obecnym i przyszłym potrzebom osób uczących się?

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest członkiem Grupy Ekspertów ds. Edukacji Finansowej przy Komisji Europejskiej, prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie