Społecznościowe uczenie się - czy poprawia wyniki studentów?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyPortale społecznościowe są popularne w większości uczelni na całym świecie i coraz więcej instytucji edukacyjnych zwraca uwagę na wykorzystanie społeczności sieciowych do podniesienia skuteczności uczenia się studentów w kursach i poprawy ich wyników edukacyjnych. Czy Facebook i inne podobne serwisy mogą faktycznie poprawić rezultaty pracy studentów? 
 
Zdaniem naukowców z Uniwersytetu Technicznego z Suzhou (Chiny) i Miejskiego Uniwersytetu w Hong Kongu – tak. Serwisy społecznościowe nie tylko wpływają na relacje społeczne studentów, ale również przyczyniają się do poprawy wyników w nauce. W ostatnim czasie w różnych badaniach i opiniach akcentowano raczej negatywny wpływ Facebooka na uczniów, którzy przez ciągłę obecność w sieci nie potrafią się skupić na przekazie edukacyjnym podczas zajęć i rozpraszają się.

W ramach badań przeprowadzono rozmowy ze studentami poświęcone korzystaniu z serwisów społecznościowych i pytano ich, w jaki sposób wyobrażają sobie wykorzystanie Facebooka w edukacji? Naukowcy chcieli w ten sposób zbadać możliwości instytucji pedagogicznych w szerszym użyciu narzędzi społecznościowych w praktyce edukacyjnej i wpływ, jaki mogłoby to mieć na studiujących.

W badaniach zidentyfikowano dwa główne powody używania Facebooka przez studentów, jeden – rzecz jasna – społeczny (interakcje społeczne), drugi – edukacyjny. W tym pierwszym studenci wskazywali na znaczenie serwisu: w rozwoju i podtrzymywaniu przyjaźni i znajomości, tworzeniu wirtualnych relacji z innymi osobami, zmniejszaniu barier w komunikowaniu się i budowaniu relacji, identyfikacji głównych trendów w społeczności internetowej, dzieleniu się zdjęciami i informacjami, zabawie i rozrywce, utrzymywaniu kontaktów z rodziną. W tym drugim, edukacyjnym aspekcie studenci zwracali uwagę, że Facebook zapewnia im dobrą komunikację z uczelnią i jej wydziałami oraz innymi studiującymi, pozwala wymieniać się opiniami i komentarzami z rówieśnikami, umożliwia dołączanie do różnych Grup tematycznych, a przede wszystkim rozwija różne formy współpracy w grupie, m.in.: dyskusje na różne tematy związane z nauką, informowanie się o wydarzeniach edukacyjnych, planowanie nauki, zarządzanie projektami, korzystanie z różnych aplikacji edukacyjnych i narzędzi wspierających studiowanie.

Naukowcy konkludują, że Facebook z jednej strony świetnie stymuluje relacje społeczne studentów, z drugiej ma duży potencjał dla instytucji edukacyjnych. Te powinny zatem podejmować różnorodne działania (nawet w ograniczonym zakresie), aby włączyć Facebooka i podobne serwisy społecznościowe do swoich działań edukacyjnych. Oczywiście wszystkie działania muszą być odpowiednio zaprojektowane. Społecznościowe uczenie się może być jednak elementem przełomowym w edukacji.

Źródło: ScienceDaily.com - Social learning: Can Facebook and related tools improve educational outcomes?

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest członkiem Grupy Ekspertów ds. Edukacji Finansowej przy Komisji Europejskiej, prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)
 
Przeczytaj więcej o serwisach społecznościowych w edukacji w Edunews.pl:
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie