Nowoczesne technologie i niepełnosprawni uczniowie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W Polsce 2,4% wszystkich uczniów to dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z niepełnosprawności. O tym, w jaki sposób technologie informacyjno-komunikacyjne pozwalają osiągnąć lepsze wyniki w nauce i bardziej angażować uczniów w proces edukacyjny, rozmawiali w Warszawie uczestnicy międzynarodowej konferencji „Nowoczesne technologie w edukacji włączającej. Polskie i międzynarodowe wyniki badań i praktyka” zorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Europejską Agencję Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi.© Edunews.pl

Otwierając konferencję Tadeusz Sławecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, podkreślił, że w przypadku edukacji włączającej najistotniejsze nie są pieniądze, ale przełamywanie barier i uprzedzeń społecznych. „Potrzebna jest wiedza.” – mówił. „Tymczasem obecnie mamy problem z przygotowaniem nauczycieli. Wielu z nich ma bowiem różne obawy. Dlatego też ogromnym zadaniem jest to, byśmy wspólnie z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego zrealizowali zasadę, aby na każdym etapie kształcenia nauczycieli były elementy pracy i edukacji dzieci niepełnosprawnych” – dodał.

Wiceminister wymieniał też przykłady rozwiązań dotyczących edukacji włączającej wypracowanych w Polsce. „W szkole w Łańsku na prawie 300 uczniów 40 to dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. Wszyscy się tam szanują, wspierają” - opowiadał. „To przykład, że edukacja włączająca może być korzyścią dla szkoły.”

Konferencja zgromadziła ponad 100 osób – przedstawicieli świata nauki, organizacji międzynarodowych działających na rzecz upowszechniania technologii informacyjno-technologicznych (TIK) w nowoczesnym nauczaniu, samorządu terytorialnego, nadzoru pedagogicznego. Nie zabrakło także praktyków – dyrektorów, nauczycieli i specjalistów pracujących w szkołach, a także instytucji wspierających szkoły – przedstawicieli poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych oraz specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, do zadań których należy również wspieranie szkół ogólnodostępnych w organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych.

„Nowoczesne technologie mają bardzo duże znaczenie dla powodzenia idei edukacji włączającej” – mówiła dyrektor Alina Wojtowicz, występująca w imieniu Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych Jarosława Dudy. Jej zdaniem edukacja włączająca jest ważna nie tylko dlatego, że Polska ratyfikowała Konwencję ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, która podkreśla prawo niepełnosprawnych do dobrej edukacji, ale przede wszystkim dlatego, że służy wszystkim. Nauczycielom – ponieważ muszą rozwijać swoje umiejętności, pobudzać kreatywność, by pomagać dzieciom. Samym dzieciom niepełnosprawnym - ponieważ mogą wzrastać wśród rówieśników, nabywać umiejętności społeczne, ale także pozostałym dzieciom, które uczą się w ten sposób tolerancji. „Dzieci z niepełnosprawnościami są jak rzadkie ptaki.” – mówiła dyrektor Wojtowicz. „Trzeba specjalnych umiejętności, by pokazały swoją wartość. Powinniśmy o nich myśleć inaczej niż do tej pory. Nowoczesne technologie mogą ten proces wesprzeć.

„Instytut Badań Edukacyjnych ma świadomość istnienia dużej luki wiedzy w obszarze edukacji włączającej. Podjęliśmy działania by tę lukę wypełnić poprzez badania” – powiedział Michał Fedorowicz, Dyrektor IBE. „Gdy mówimy o nowych technologiach w edukacji włączającej stawiamy nacisk na to by to komputer służył człowiekowi a nie na odwrót. Chcemy by pomagały one w holistycznym patrzeniu na człowieka a nie były celem samym w sobie. Żeby holistycznie patrzeć na człowieka mówiąc o edukacji włączającej.”

W konferencji brali udział praktycy, eksperci i badacze z Polski i innych krajów europejskich. Cor J. W. Mejer, dyrektor Europejskiej Agencji na Rzecz Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi, przedstawił cele i zadania agencji, która działa w 28 krajach europejskich, w tym także poprzez biuro w Polsce. Dobre praktyki w edukacji włączającej przedstawili Amanda Watkins, wicedyrektor Europejskiej Agencji Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi i Terry Waller, ekspert w zakresie technologii i edukacji włączającej, Independent Education. Na gruncie polskim wykorzystanie TIK w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na przykładzie Cyfrowej szkoły, omówiła Agnieszka Białek z IBE. Ponadto zaprezentowane zostały przykłady dotyczące wykorzystania nowych technologii w edukacji uczniów niepełnosprawnych, realizowane w polskich szkołach. Wypracowane rozwiązania w tym zakresie prezentowali: III Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Integracyjnymi im. C.K. Norwida w Kielcach, Edukacyjne Centrum Konsultacji przy SOSW nr 1 w Częstochowie, Fundacja Promyk Słońca, Sportowa Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im. KEN w Radlinie.

Konferencja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Projekt systemowy „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”.

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie