portal o nowoczesnej edukacji

Back Jesteś tutaj: Strona główna Badania i debaty Opinie SORE - nowy tytuł, nowe zadania...

SORE - nowy tytuł, nowe zadania...

Kolejny pomysł dla rozwoju edukacji i podniesienia poziomu nauczania w szkołach pasuje tak do rzeczywistości, jak pięść do nosa. W ostatnich miesiącach miałam raczej wątpliwą przyjemność wziąć udział w szkoleniu na SORE, czyli Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji. Miało być jeszcze PORE, KORE i inne tego typu cudowne skróty (nie)wiele mówiące. Nie widzę głębszego sensu w tej zmianie.(C) Ella - fotolia.com

SORE to rodzaj coacha szkolnego, trenera, osoby zewnętrznej wspierającej rozwój szkoły, oferującej pomoc podczas analizy potrzeb szkoły, dobierającej do potrzeb szkoły odpowiednie szkolenia z bogatej oferty kursów doskonalących, szukającej ekspertów do przeprowadzenia szkoleń, warsztatów. Osoba taka ma za zadanie stworzyć także RPW, czyli Roczny Plan Wspomagania, który dość szczegółowo opisuje zadania dyrektora szkoły, rady pedagogicznej (RP), rodziców, zespołu zadaniowego, wraz z podaniem ilości godzin, terminów, form itp. Taki SORE miałby mieć do opieki około 10-12 szkół. Wiążę się to oczywiście z wizytami w szkole, rozmowami z dyrektorem, naradą z RP, wyłonieniem obszarów do doskonalenia, opracowaniem i wdrożeniem wspomnianego już RPW, sprawozdaniem z tegoż RPW i szeregiem innych arcyciekawych zadań. Oczywiście jest to praca na pełen etat i to nie tylko do południa, ale przede wszystkim popołudniami. Moim zdaniem głównie praca własna w domu, a nie wspomnę już o szukaniu ekspertów i fachowców do szkoleń, którzy za określoną stawkę je zrealizują, licznych telefonach, organizacji logistycznej szkoleń, warsztatów itp.

Pół biedy, jeśli powiat przystąpił do projektu ORE pt. „Wspieranie szkół i nauczycieli”, gdyż są wtedy środki na działania SORE. A jak nie przystąpił, to co? To gmina czy powiat mają znaleźć na to środki, co oczywiście jest raczej niemożliwe i niewykonalne w dobie wszechobecnego oszczędzania na oświacie w samorządach. Co można zrobić w takiej sytuacji? Jest kilka opcji. Pierwsza najłatwiejsza, to dodatkowe obowiązki dla Poradni Pedagogiczno-Psychologicznych, które nakłada na poradnie nowe rozporządzenie. Są też inne możliwości, jak rozszerzenie zakresu obowiązków doradców metodycznych, którzy już obowiązkowo musieli odbyć szkolenie na SORE. Aczkolwiek zapis o powołaniu na SORE mówi, że zaliczenie szkolenia nie jest warunkiem koniecznym i nie jest jednoznaczne z pełnieniem funkcji SORE.

Wiele nowych pomysłów w ostatnich latach mających na celu poprawę stanu polskiej edukacji jest chybionych i kompletnie nietrafionych. A SORE wydaje mi się być kolejnym przykładem zmarnowanych szans na sensowne wykorzystanie środków unijnych, energii, czasu i zaangażowania wielu osób.

Rozmawiałam z wieloma dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych (chcą pozostać anonimowi). Zgodnie stwierdzili, że mają dość obecnych obowiązków i nie widzą szans na wygospodarowanie kolejnych kilkunastu godzin (wersja optymistyczna) na pracę z SORE. Oprócz tego nie chcą się angażować w dodatkowe zadania, w których nie widzą sensu, takich jak generowanie kolejnych zbędnych dokumentów i szukanie na siłę dodatkowych zajęć dla całej szkolnej społeczności.

We wszystkich szkołach funkcjonuje Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli (WDN), który moim zdaniem się sprawdził. Po co zmieniać coś, co dobrze działa? Czy tylko przymus wykorzystania środków unijnych skłania władze oświatowe do wprowadzania zmian? Takich sztucznych zmian? Dodatkowym argumentem przemawiającym przeciwko wprowadzaniu SORE do szkół jest fakt, że teoretycznie może nim zostać każdy. Nawet osoba, która ma blade pojęcie o edukacji albo ma niewiele wspólnego z edukacją, szkołą i oświatą w ogóle. Dla wielu z nas pracujących w oświacie staje się to już niestety tradycją przy kolejnych nieprzemyślanych „na górze” zmianach.

Monika Wisła jest doradcą metodycznym i nauczycielem języka niemieckiego w Bielsku Białej.

Filmy i prezentacje

Film z serii INSPIRACJE 2013 - Mobilna edukacja Film z serii INSPIRACJE 2013 - Kultura to komunikat!
Film z serii INSPIRACJE 2013 - Bo szkoła nie musi być nudna i szara

Film z serii INSPIRACJE 2013 - Awatarowa klasa

Film z serii INSPIRACJE 2013 - Przynieś sobie kompa, będziemy się uczyć Film z serii INSPIRACJE 2013 - Edukacyjne przygody z iPadem

Galeria

Marcin Polak, redaktor naczelny Edunews.pl otwiera najważniejszą edukacyjną konferencję w 2013 r. - INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, 21-22.06.2013 Około 350 osób uczestniczyło w konferencji INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 W wystąpieniu otwierającym Marcin Polak zaapelował, aby skończyć z zamulaniem polskiej szkoły różnymi nieprzemyślanymi reformami, biurokracją, uniformizacją i standaryzacją, a w zamian oprzeć zmiany na nauczycielach, którym się po prostu chce uczyć, odkrywać, zmieniać szkołę, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Konferencja była ukoronowaniem pięciu lat działalności portalu Edunews.pl, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Konferencja złamała również konwencję podobnych wydarzeń - o edukacji nie mówili nudni politycy i urzędnicy, lecz nauczyciele i edukatorzy, którzy oświatą i edukacją zajmują się na co dzień, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Prelegenci konferencji nie tylko zwracali uwagę, że trzeba zmienić podejście i metody nauczania, ale również pokazali kilkadziesiąt dobrych praktyk pracy z różnymi narzędziami i pozytywne edukacyjne rezultaty, które one przyniosły, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Nie zabrakło także aspektów międzynarodowych - w trakcie konferencji połączono się z polskim nauczycielem i uczniami ze Szkół Piwoni w Szczecinie, którzy w tym czasie przebywali na Florydzie w Stanach Zjednoczonych. Opowiadali oni, co ich zaskoczyło w szkole amerykańskiej i jakie z tego można dobre wnioski wyciągnąć pod kątem polskich szkół, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Kongres Polskiej Edukacji 2011 Warto zauważyć, że na konferencji nie zabrakło także uczniów. Opowiadali oni, czego dorośli - również ich nauczyciele - mogą się od nich nauczyć. Dzielili się swoimi doświadczeniami w pracy z iPadami na lekcjach, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Chociaż przez wszystkie wystąpienia przewijały się nowe technologie, uczestnicy konferencji byli zgodni: należy je włączać w proces nauczania, ale z głową, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Prelegenci pokazali, że nowoczesna edukacja jest możliwa na każdym poziomie kształcenia - od przedszkola po studia wyższe i że warto zrozumieć, że świat się zmienił, a zatem metody nauczania też muszą być dostosowane do realiów, w których żyjemy, INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, Warszawa, 21-22.06.2013 Bogata galeria zdjęć z konferencji INSPIRACJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą, dostępna jest w serwisie Flickr pod adresem: http://www.flickr.com/photos/edunews/

Sonda

Podręcznik dla pierwszej klasy szkoły podstawowej:

Powinien być tylko jeden podręcznik dla szkół, narzucony przez MEN - 23.6%
To nauczyciel powinien mieć prawo wyboru podręcznika i innych zasobów - 44.6%
Należy wybrać jeden podręcznik od wydawców w drodze przetargu - 3.1%
Nie ma potrzeby zmian obecnych zasad wyboru podręczników - 7.4%
Każdy nauczyciel ma obowiązek stworzyć własny podręcznik - 1.6%
Nie są w ogóle potrzebne podręczniki – nauczyciele korzystają z różnych zasobów - 19.8%

Łącznie głosów: 258
Głosowanie w tej sondzie zostało zakończone on: 28 Lut 2014 - 08:36

E-poradniki dla nauczycieli

Zachęcamy do lektury serii e-poradników edukacyjnych specjalnie opracowanych dla nauczycieli i osób uczących się:

Chmura tagów

Newsletter

Najnowsze wiadomości

Aplikacje mobilne

EDUNEWS - darmowa aplikacja na smartfony i tabletyEDUNEWS - darmowa aplikacja z wiadomościami z portalu o nowoczesnej edukacji dostępna w sklepach iTunes (iOS) i Google Play (Android).

Aplikacja na smartfony i tablety EDUSTOREEDUSTORE przewodniki nowoczesnego nauczyciela i ucznia - darmowa aplikacja dostępna w sklepach iTunes (iOS) i Google Play (Android).

Tablica ogłoszeniowa

PROMOCJA
Szkoła pierwsza klasa? Praktyczny poradnik dla rodziców sześciolatków
PROMOCJA
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie

Ostatnie komentarze

Warto zobaczyć

Jesteśmy na Facebook.com

Cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.