portal o nowoczesnej edukacji

Back Jesteś tutaj: Strona główna Badania i debaty Badania Mocne i słabe strony gimnazjalistów

Mocne i słabe strony gimnazjalistów

Instytut Badań Edukacyjnych opublikował raporty z badania Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów. Nauczyciele mogą się z nich dowiedzieć, nad czym popracować z uczniami, by jak najlepiej przygotować ich do kwietniowego egzaminu.photo: istockphoto.com

Badanie IBE, które odbyło się podczas listopadowej diagnozy prowadzonej przez CKE, sprawdziło, jak uczniowie III klas gimnazjów rozwiązują zadania. Analiza wyników pozwala ekspertom nie tylko oceniać umiejętności gimnazjalistów, ale również wskazać sposoby ich doskonalenia. Uzyskane informacje wykorzystywane są przy konstruowaniu narzędzi dydaktycznych, które pomogą nauczycielom przygotować swoich uczniów do właściwego egzaminu w kwietniu 2013 r.

W opublikowanych właśnie raportach eksperci przedstawili wyniki analiz zadań użytych w diagnozie, wyjaśniając również, jak radzili sobie z nimi uczniowie. Dzięki temu wskazali słabe i mocne strony trzecioklasistów. Jakie one są?

"Wszystkie wyniki tej diagnozy są podobne do wyników z poprzedniego roku." – mówi prof. Jolanta Choińska-Mika, lider Zespołu Dydaktyk Szczegółowych IBE. "Uczniowie uzyskiwali wyniki na poziomie 50 – 60 proc. Oznacza to, że arkusze były dobrze przygotowane. Nie były ani za łatwe ani zbyt trudne. Dobrze różnicowały umiejętności poszczególnych uczniów."

Prof. Choińska-Mika zauważa, że uczniowie dobrze radzili sobie z zadaniami wymagającymi jedynie umiejętności, a mają jeszcze problemy z zadaniami wymagającymi operacjonalizacji wiadomości. "Są skłonni podejmować ryzyko, nie boją się zadań, które są na tzw. myślenie." - dodaje. "Widać jednak wyraźnie, że w codziennej praktyce szkolnej to właśnie na tego typu ćwiczenia trzeba zwracać większą uwagę.. Nie tylko na odtwarzanie wiadomości, ale też na umiejętność ich zastosowania.

Język polski

Okazało się, że uczniowie mają spore trudności z odbiorem tekstów kultury. Uwidoczniło się to w rozprawkach, w których mieli wyjaśnić, dlaczego współcześni twórcy w swoich dziełach chętnie odwołują się do tradycyjnych baśni, mitów, legend.

"Temat był tak sformułowany, że uczeń sam miał wskazać przykłady. Chodziło o to, żeby mógł się wykazać znajomością współczesnej kultury i umiejętnością jej świadomego oraz krytycznego odbioru." – tłumaczy dr hab. Krzysztof Biedrzycki, lider Pracowni Języka Polskiego IBE. "Piszący z trudem odnajdywali przykłady ze współczesnej kultury, w tym z filmu i reklamy. A przecież kultura popularna jest dla nich środowiskiem naturalnym. Jeśli przywoływali niewiele filmów i reklam, to nie dlatego, że ich nie znają, ale dlatego, że nie poddają ich krytycznej refleksji, nie odbierają jako tekstów kultury, które nawiązują do wątków znanych z tradycji."

Jego zdaniem nauczyciele nie powinni uciekać w praktyce dydaktycznej przed kulturą popularną. "Nie powinniśmy pozwolić, by uczeń utrwalał w sobie przekonanie, że między kulturą prezentowaną mu w szkole (klasyczną, tradycyjną, „wysoką”), a tą, która jest jego żywiołem, rozciąga się przepaść" – zaznacza dr hab. Krzysztof Biedrzycki. "Wręcz odwrotnie, te teksty, które dla ucznia są zrozumiałe i które on traktuje jako swoje, powinny być przedmiotem szkolnej refleksji, żeby nauczył się myśleć o nich krytycznie, żeby dostrzegał w nich sensy ukryte i nieoczywiste, gry z tradycją i innymi tekstami kultury, walory estetyczne, stosowane przez twórców techniki perswazyjne lub manipulacyjne itd."

Historia i WOS

Nieco podobne trudności sprawiały uczniom zadania z historii i WOS. O ile zadowalająco radzili sobie np. z prostym wyszukaniem informacji w różnych typach materiałów, o tyle mieli kłopoty z rozwiązywaniem zadań wymagających syntezy treści czy jej interpretacji. Często także słabo radzili sobie z umiejętnościami z zakresu chronologii. Nie wszyscy potrafili uporządkować w czasie najważniejsze wydarzenia i procesy historyczne

Jak pokazały wyniki zadań sprawdzających, gimnazjaliści wciąż niewielką wagę przywiązują do materiałów źródłowych. Często zamiast poddać je analizie, udzielali raczej odpowiedzi jedynie na podstawie posiadanych wiadomości. Eksperci IBE zalecają nauczycielom położenie większego nacisku na pracę z różnymi typami źródeł, by wykształcić w uczniach nawyk ich rzetelnej i uważnej analizy.
Lepiej niż z zadaniami z historii uczniowie radzili sobie z zadaniami z WOS. Zasadniczo dobrze rozwiązywali te wymagające umiejętności, trudniejsze dla nich były zadania wymagające wiedzy na temat funkcjonowania państwa.

Przyroda

Wiedza z przedmiotów przyrodniczych była sprawdzana za pomocą wspólnego arkusza. Uczniowie dość dobrze radzili sobie z zadaniami wymagającymi analizy tekstów czy schematów i wyciągania wniosków na ich podstawie. W niektórych przypadkach, korzystając wyłącznie z danych przedstawionych we wstępie do zadania, byli w stanie rozwiązać zadanie odnoszące się do treści, które w momencie przeprowadzenia badania nie zostały jeszcze zrealizowane w szkole.

"To pozytywna informacja, świadcząca o tym, że uczniowie nie unikają konfrontacji z zadaniami pozornie przekraczającymi ich kompetencje." – uważa dr Wojciech Grajkowski z Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE. "Nie zaobserwowaliśmy też, aby zadania bardziej skomplikowanej czy nietypowej konstrukcji wypadły znacząco słabiej. Sama ich forma nie stanowiła zatem utrudnienia."

We wszystkich czterech przedmiotach uczniowie słabiej radzili sobie z zadaniami, które wymagały konkretnych, specyficznych przedmiotowo wiadomości. Źle wypadły również zadania odwołujące się do czynności praktycznych, które uczniowie powinni wykonywać na lekcjach przedmiotów przyrodniczych. Większość z nich nie wiedziała np. jak sporządzić roztwór soli o określonym stężeniu, wyznaczyć moc żarówki, zmierzyć częstotliwość drgań wahadła czy posługiwać się tabelą rozpuszczalności. "Warto zatem zwrócić baczniejszą uwagę nie tylko na wymienione w podstawie programowej treści nauczania, ale też na zalecane doświadczenia." – radzi dr Grajkowski.

Matematyka

W porównaniu z rokiem ubiegłym w tegorocznym badaniu uczniowie lepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań otwartych – trzech ostatnich zadań w arkuszu matematycznym. Mniej było uczniów, którzy w ogóle nie podjęli próby rozwiązania, a więcej gimnazjalistów, nawet słabych, rozwiązało co najmniej jedno zadanie poprawnie do końca. "To dobra zmiana, bo dotychczas zadania otwarte były uważane za zbyt trudne dla słabych uczniów." – mówi Agnieszka Sułowska z Pracowni Matematyki IBE.

Okazało się także, że uczniowie nie doceniają swoich umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań z geometrii . Ich wyniki były wyższe niż przewidywali. Z kolei zadania typowe, najczęściej rozwiązywane na lekcjach, wydawały się uczniom łatwiejsze, niż wskazywały na to wyniki. Na przykład zadanie sprawdzające umiejętność działania na pierwiastkach okazało się jednym z najtrudniejszych w całym egzaminie.

Podobnie jak w części przyrodniczej egzaminu forma zadania nie stanowiła dla uczniów problemu – zadanie o najbardziej nietypowej konstrukcji było jednym z najłatwiejszych.

Najtrudniejsze dla uczniów okazały się zadania, które wymagały zastosowania nieoczywistej strategii rozwiązania – to znaczy takie, w których uczeń sam musiał określić, jakie kroki ma wykonać i w jakiej kolejności.

"Potwierdziło się, że uczniowie nie mają wprawy i śmiałości w samodzielnym szukaniu drogi rozwiązania." – podkreśla Sułowska. "Warto zatem w codziennej pracy na lekcjach zostawiać uczniom więcej swobody – zachęcać ich do samodzielnego rozwiązywania problemów i szukania nietypowych rozwiązań."

Nieco lepiej wypadły zadania sprawdzające umiejętność rozumowania i argumentacji oraz dobierania modelu matematycznego do przedstawionej sytuacji. Nadal jednak wielu uczniów nie potrafi ich rozwiązywać. Eksperci IBE radzą nauczycielom położyć większy nacisk na zrozumienie przez uczniów sensu wykonywanych czynności, znaczenia używanych pojęć oraz dostrzeganie powiązań między nimi. "Na przykład każdy uczeń powinien rozumieć pojęcie objętości, a nie tylko potrafić ją obliczyć." – tłumaczy Sułowska. "Powinien rozumieć, że po pocięciu bryły na mniejsze kawałki i złożeniu ich w inny sposób otrzymujemy bryłę o identycznej objętości jak początkowa."

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

Zdjęcia edukacyjne (CC-BY)

 
Prezentujemy unikalną kolekcję zdjęć na licencji Creative Commons - Uznanie Autorstwa (CC-BY). Wszystkie zdjęcia w kanale Futuredu/Edunews.pl są bezpłatnemają kontekst edukacyjny - mogą być wykorzystane na zajęciach szkolnych na wszystkich etapach kształcenia. Prosimy o oznaczanie licencji: CC-BY Futuredu-Edunews.pl

Filmy o (nowoczesnej) edukacji

 
Od 2008 roku prowadzimy w YouTube kanał filmów TerazEdukacja, który z założenia poświęcony jest szeroko rozumianej debacie edukacyjnej w Polsce. Prezentujemy w nim ponad 150 filmów z różnych wydarzeń, na których nagraliśmy wybitnych praktyków polskiej edukacji. Jest to prawdziwa kopalnia inspiracji i informacji. Miłego oglądania!

Wybrane filmy i prezentacje

Film z serii INSPIRACJE 2013 - Mobilna edukacja Film z serii INSPIRACJE 2013 - Kultura to komunikat!
Film z serii INSPIRACJE 2013 - Bo szkoła nie musi być nudna i szara

Film z serii INSPIRACJE 2013 - Awatarowa klasa

Film z serii INSPIRACJE 2013 - Przynieś sobie kompa, będziemy się uczyć Film z serii INSPIRACJE 2013 - Edukacyjne przygody z iPadem

Wydarzenia Edunews.pl

 
W oficjalnym kanale zdjęciowym Edunews.pl we Flickr.com zamieszczamy zdjęcia z wydarzeń, których organizatorem lub patronem jest portal Edunews.pl. Najwięcej zdjęć pochodzi z naszej największej, dorocznej konferencji INSPIRACJE - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą?, w której rokrocznie uczestniczy 300-350 osób. Zapraszamy!

Sonda

Szkolenia e-learning (e-szkolenia) dla nauczycieli:

Korzystam i jestem zadowolony/a z takich e-szkoleń - 45.5%
Korzystam, ale poziom kursów pozostawia wiele do życzenia - 16.9%
Nie korzystałem/am, ale chętnie spróbuję tej formy doszkalania - 14.3%
Nie korzystam, gdyż nie ma dobrej oferty dla nauczycieli - 5.2%
Nie korzystam w ogóle ze szkoleń internetowych - 3.9%
Nie korzystam z tych szkoleń, bo nie mam czasu - 2.6%
Nie mam dostatecznej informacji o takich e-szkoleniach - 11.7%

Łącznie głosów: 77
Głosowanie w tej sondzie zostało zakończone on: 17 Paź 2014 - 09:10

E-poradniki dla nauczycieli

Wszystkie poradnki zostały napisane z punktu widzenia praktyków. Do minimum zawężono rozważania teoretyczne, większość miejsca poświęcając praktyce edukacyjnej i metodom pracy z nowoczesnymi technologiami i narzędziami dydaktycznymi. Pisane są przez nauczycieli dla nauczycieli.

Zachęcamy do korzystania!

Kursy dla nauczycieli

Zachęcamy nauczycieli do korzystania z kursów e-learning, jako najwygodniejszej formy dokształcania i rozwoju zawodowego - zapraszamy do platformy TerazEdukacja.edu.pl

E-booki dla nauczycieli

Zachęcamy nauczycieli do czytania edukacyjnych e-booków - możecie je zawsze zabrać ze sobą gdziekolwiek się wybieracie. Zapraszamy do naszego bloga Edupublikacje, gdzie znajdziecie dziesiątki elektronicznych poradników.

Chmura tagów

PORADY DLA UŻYTKOWNIKÓW

Najnowsze wiadomości

Newsletter

MATERIAŁY Z KONFERENCJI INSPIRACJE 2014

materiały z konferencji INSPIRACJE 2014

Aplikacje mobilne

EDUNEWS - darmowa aplikacja na smartfony i tabletyEDUNEWS - darmowa aplikacja z wiadomościami z portalu o nowoczesnej edukacji dostępna w sklepach iTunes (iOS) i Google Play (Android).

Aplikacja na smartfony i tablety EDUSTOREEDUSTORE przewodniki nowoczesnego nauczyciela i ucznia - darmowa aplikacja dostępna w sklepach iTunes (iOS) i Google Play (Android).

GEO-GRAM - gra edukacyjna z geografii na tablety i smartfonyGEO-GRAM gra edukacyjna z geografii (gimnazjum / szkoła ponadgimnazjalna) dostępna w sklepach iTunes (iOS) i Google Play (Android).

Tablica ogłoszeniowa

PROMOCJA
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
PROMOCJA
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie

Ostatnie komentarze

Warto zobaczyć



Jesteśmy na Facebook.com

Cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.