Wykorzystanie Internetu w edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageBadania w Stanach Zjednoczonych wskazują na coraz częstsze wykorzystywanie Internetu i nowoczesnych technologii komunikacyjnych w procesie edukacji na poziomie szkoły średniej. Wyniki te mogą okazać się przydatne także polskim edukatorom, gdyż ukazują trendy w e-edukacji na świecie i to, czego można spodziewać się wkrótce także w Polsce.

 

Wyniki zawarte we wrześniowym raporcie National School Boards Association (NSBA) „Creating & Connecting: Research and Guidelines on Online Social and Educational Networking" pokazują, że studenci coraz częściej uczą się korzystając z zasobów sieciowych. Niektóre dane mogą być zaskakujące – odsetek młodzieży, która omawia online swoją naukę i zadania szkolne przewyższa już odsetek młodych ludzi ściągających muzykę z Internetu. Dokładnie połowa studentów, którzy spędzają czas w sieci, wykorzystuje ten czas na omawianie i rozwiązywanie zadań szkolnych, zaś jeszcze więcej – 59% - rozmawia z rówieśnikami na tematy związane z edukacją, dotyczące na przykład wyboru studiów, nauki pozaszkolnej, karierze, rynku pracy.

Uczniowie spędzają tygodniowo w Internecie niemal równie dużo czasu jak przed telewizorem (9-10 godzin). 96% badanych odpowiedziało, że korzysta z serwisów społecznościowych, takich jak Facebook, MySpace, Webkins (71% z nich regularnie w każdym tygodniu).

Wypowiedzi rodziców i szefów obwodów edukacyjnych wierzy, że społeczność sieciowa może odgrywać pozytywną rolę w życiu uczniów o ile jest odpowiednio wkomponowana w proces edukacji, na przykład, gdy nauczyciele regularnie zadają prace domowe wymagające wyszukiwania informacji w Internecie.

Uczniowie są również aktywnymi twórcami zasobów internetowych, dodają własne podcasty albo dokonują wpisów w blogach, prowadzą własne archiwa i osobiste strony internetowe, dostarczają treści do serwisów internetowych. Niestety wyniki badań dowodzą również, że szkoły przyczyniają się raczej do ograniczania, zamiast do ułatwiania, korzystania z Internetu podczas zajęć.

Kiedy już nauczyciele posługują się Internetem podczas zajęć, to głównie w celu omówienia prac domowych. W prawie wszystkich (96%) szkołach co najmniej kilku nauczycieli postępuje w taki sposób, zaś w ponad 1/3 z nich nawet więcej niż połowa nauczycieli. W prawie każdej szkole jest kilku nauczycieli, którzy wykorzystują Internet, aby zamieścić w nim program nauczania, wymagania, zadania dla uczniów i inne informacje, które są im potrzebne do nauki.

Wyniki raportu mogą być wskazówką dla szkół średnich co do kierunków rozwoju e-edukacji i możliwego wykorzystania Internetu i społeczności sieciowych w procesie nauczania. Szanse na dalszy rozwój edukacji dzięki nowym technologiom dostrzegają zarówno rodzice, jak i przedstawiciele społeczności lokalnej. Dla szkół oznacza to konieczność podjęcia ważnych decyzji co do sposobu nauczania. Społeczności sieciowe są już na dużą skalę wykorzystywane jako narzędzie komunikacji i współpracy w biznesie i szkolnictwie wyższym. Byłoby dobrze, gdyby uczniowie już w szkołach średnich mogli wykorzystywać te same narzędzia i rozwijać się szybciej korzystając z tych potężnych narzędzi edukacyjnych i komunikacyjnych.

Badanie zrealizowano na próbie 1277 uczniów w wieku od 9 do 17 lat, 1039 rodziców oraz 250 szefów obwodów szkolnych, którzy odpowiadają za wdrożenie polityki Internetu w szkołach.

Raport "Creating & Connecting: Research and Guidelines on Online Social and Educational Networking" dostępny jest na stronach NSBA (.pdf).

Image

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie