fot. Pixabay.com - public domain

Szkoła to społeczność, którą tworzą zwyczajni-niezwyczajni mali i duzi ludzie. Czasami o tym zapominamy, ale z reguły bliskość Świąt Bożego Narodzenia przypomina nam o tym, że w szkole nie jesteśmy sami. Dzisiaj, w ten szczególny dzień, chcemy pokazać, jak szkolne Wigilie przeżywali najmłodsi uczniowie. Dla nich takie uroczystości to też całkiem ważna lekcja.

Współczesna rodzina przechodzi liczne i znaczące przemiany, zarówno w swym kształcie, relacjach, jak i pełnionych funkcjach. Ewolucja dotyczy między innymi społecznej akceptacji nowych form rodziny, jej wewnętrznych układów, pełnionych ról, więzi i ich rozpadu, czy rekonstrukcji. Poza coraz bardziej akceptującym przyjmowaniem przez społeczeństwo różnorodnych stylów życia rodziny, takich jak monoparentalność, tworzenie związków kohabitacyjnych, rodzin homoseksualnych, zrekonstruowanych i patchworkowych, jedną z istotnych współczesnych osobliwości jest zmiana mocno zaskakująca – przyjęcie do grona członków rodziny nowego towarzysza, niezwiązanego więzami pokrewieństwa czy powinowactwem[1]. Oto nowym członkiem większości rodzin współczesnych naszej kultury staje się komputer.fot. Fotolia.com

Projekt „Etnografia: teren działania” wprowadza dawne zbiory etnograficzne w horyzont współczesnej wyobraźni i uwalnia ich współczesny potencjał. Muzeum Etnograficzne w Krakowie wyruszyło poza swoją siedzibę i podjęło współpracę z najmłodszymi klasami czterech niewielkich szkół w Małopolsce.fot. Marcin Wąsik

fot. Fotolia.com

Kiedyś sprawa była w miarę prosta. Wchodził do klasy nauczyciel, sprawdzał listę obecności i zaczynał mówić, robiąc ewentualnie przerwy na pytania lub zwrócenie uwagi uczniowi, który nie słuchał lub się wygłupiał. Po mniej więcej czterdziestu minutach mówienia dzwonek oznajmiał koniec monologu i uczniowie wychodzili z sali „kończąc“ się uczyć. No ale pojawiła się technologia i wszystko się pomieszało...

W myśl zasad konstruktywizmu uczeń tworzy wiedzę z zebranych informacji w określonym kontekście (kulturowym, społecznym...). Właśnie kontekst społeczny postanowiono wykorzystać w procesie uczenia się w Gimnazjum nr 30 im. Felicjana Sypniewskiego w Poznaniu. W tej szkole od kilku lat realizowany jest projekt gimnazjalnej klasy lotniczej - mieści się ona bowiem blisko 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego, w której stacjonują samoloty F16.fot. Marek Banaszak

Projektowanie nowej przestrzeni edukacyjnej (nowe budynki, ale i przebudowa starszych) jest wielkim wyzwaniem dla projektantów i samych instytucji edukacyjnych. Trzeba mieć świadomość tego, że zaproponowane rozwiązania mają pozwolić placówce edukacyjnej w danej społeczności lokalnej kształcić młodzież (w warunkach szybkiego rozwoju cywilizacyjnego) przez kilka dekad naprzód.fot. Fotolia.com

Instytut Badań Edukacyjnych opublikował raport z badania Diagnoza Umiejętności Matematycznych Piątoklasistów (DUM). Niestety wyniki nie napawają optymizmem. Badani uczniowie uzyskali średnio 35 proc. możliwych do zdobycia punktów. Główną słabością uczniów okazała się umiejętność rozumowania i tworzenia strategii, ale niewiele lepiej wypadły inne umiejętności: sprawność rachunkowa, wykorzystanie i tworzenie informacji czy modelowanie matematyczne.fot. sxc.hu

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie