fot. domena publiczna - Pixabay.com

Domenę publiczną tworzą utwory twórców, które nie podlegają już ochronie prawnej (70 lat po śmierci). Zasoby domeny publicznej gwarantują nieograniczony dostęp do utworów, które stają się "własnością publiczną" i można je wykorzystać w dowolnym celu, a już szczególnie w obszarze edukacji. W naszym wspólnym interesie leży podtrzymywanie i stałe poszerzanie zasobów domeny publicznej.

fot. Kulczyk Foundation

Nikt nie przeszkadzał. Nikt się nie nudził. Nie było na to czasu. "Wyobraźcie sobie jedno całe osiedle w Poznaniu, wszystkich mieszkańców Zakopanego, albo kilkadziesiąt pociągów pełnych ludzi. 30 tysięcy – tyle jest w Polsce osób bezdomnych" – w ten sposób prowadzący lekcję Tomasz Sadowski pokazał w czym rzecz. A w tym, żeby zrozumieć, poczuć i chcieć coś zrobić ze zjawiskiem wykluczenia. Nawet, gdy ma się jeszcze naście lat.

fot. Warsztaty Kultury

Tajemniczy sprawca maluje w wielu miastach bloki. Ale chyba niezbyt uważał na lekcjach plastyki. Zna tylko trzy kolory – żółty jak śpioszki niemowlaka, kolor zupy z zielonego groszku i brzoskwiniowy jak babcina halka... Dlaczego trzeba dbać o wspólną przestrzeń, jak zbudować kolorowy szałas i kim są partyzanci ogrodniczy – to tylko część tego, co kryje w sobie przeznaczona dla dzieci i dorosłych publikacja „Miasto dla dzieci” autorstwa Eweliny Kruszyńskiej.

fot. DOJI - educational innovations

W przypadku tematów dość kontrowersyjnych, dotyczących obszarów nie do końca poznanych, opinie często dzielą się na te absolutnie za i całkowicie przeciw. Tak jest też w przypadku gier edukacyjnych i ich skuteczności – zauważyć można dwa zupełnie skrajne obozy. Zwolennicy twierdzą, że to najlepszy możliwy sposób nauczania i przyszłość edukacji, przeciwnicy oburzają się w związku z nadmiernym wykorzystaniem technologii w życiu ludzi (zwłaszcza młodych) i szkodliwym wpływem gier na ich zdrowie. Jak to zazwyczaj bywa, prawda leży po środku, a dobrych wyjaśnień dostarcza neurobiologia.

CC-BY-SA Fundacja Panoptykon

Zajmujesz się edukacją dzieci i młodzieży? Pracujesz w szkole: jesteś nauczycielem lub wychowawcą, pedagogiem lub psychologiem? Chcesz w swojej szkole lub bibliotece uczyć, jak bezpiecznie i świadomie korzystać z Internetu i nowych technologii? Szukasz inspiracji do tego, jak pracować z uczniami, ich rodzicami i innymi nauczycielami? Chętnie Ci w tym pomożemy. Weź udział w akcji edukacyjnej Fundacji Panoptykon pt. „Cyfrowa Wyprawka w każdej szkole i bibliotece”.

fot. Fundacja Culture Shock

Uczysz się w gimnazjum lub w szkole średniej? Interesują Cię dziennikarstwo społeczne, blogowanie i nowe technologie? Chcesz nauczyć się prowadzić bloga, montować filmy, tworzyć podcasty, memy, animacje? Zostań Mediaspołecznikiem!

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

W klasie trwa właśnie trzęsienie ziemi. Mieszkańcy miasta robią krok do tyłu, lokatorzy licho zbudowanych slumsów – dwa kroki, tylko wieśniacy stoją w miejscu. Młodzi ludzie przemieszczają się po sali z kartami w rękach, próbując zmierzyć się z wyzwaniami, przed jakimi stają mieszkańcy innych części świata.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie